Cena: 20,00 €
Deo je za Fiat modele:
Tipo (generacija I) |
Opis:
(CENA OVOG DELA JE 20€).
Viljuska tocka je deo koji povezuje rukavac tocka sa sasijom na vozilu i jako je vazan element sistema upravljanja koji direktno utice na bezbednost u voznji.
Viljuske tocka koje su uglavnom trouglastog oblika, izradjuju se od celika ili aluminijuma i na njima se nalaze silen blokovi i oscilirajuca kugla (jabucica).
Najcesci razlog zamena viljusaka je zbog propadanja kugle ili silen blokova i vrlo retko zbog same viljuske, osim ukoliko ona pukne ili se iskrivi zbog upadanja u neku ogromnu rupu ili udarca u na primer neki ivicnjak. Najcesce do njihovog pucanja dolazi pri saobracajnim udesima gde je udarac direktno u tocak.
Uglavnom se nalazi na prednjem delu putnickih vozila, a kod vozila sa pogonom na sva 4 tocka moze se videti i na zadnjem delu vozila.
Kod vozila sa jacim motorima koji uglavnom nemaju mekferson ogibljenje (amortizer je u kompletu sa oprugom), znaci kada su amortizeri odvojeni od opruge ili torzione osovine, kod tih vozila u vecini slucajeva nailazimo na dve viljuske i to jednu gore i jednu dole, odnosno gornju i donju viljusku.
Cesto se umesto silen, moze cuti naziv "selen blok". Selen blok je nastao od iskrivljenog Engleskog izraza "silent block" sto u prevodu znaci ""utisavajuci blok". Znaci pravilnije je silen, nego selen blok.
Zadatak silen blokova je da sprece ili utisaju dolazak buke u kabinu vozila koju stvaraju tockovi pri kotrljanju po putu.
Sta su silen blokovi?
Silen blokovi su gumeni lezajevi na elementima vesanja koji povezuju trap sa sasijom automobila. Svi pokretni elementi, kao i citavi trapovi ako su zasebni deo sasije, vezani su silen blokovima za vozilo. Radi se o komadu gume koji u sebi ima celicnu cahuru i koji se, u nekim slucajevima, ali ne uvek, i sam nalazi u celicnoj cahuri. Celicne caure su tu da sprece dodirno trosenje, a guma je izmedju njih samo s jednim zadatkom: da smanji koliko god je moguce, ili cak i posve onemoguci prenos buke kotrljanja tockova na karoseriju, tj. u kabinu.
Sustina silen bloka je da se sva pomeranje bilo kog elementa na trapu vrsi preko gume. Znaci, biksne silen bloka, i spoljna i untrasnja, fiksirane su cvrsto i svako pomeranje se vrsi uvijanjem gume. Kad se ta guma iskida onda nastaje buka...
Silen blokovi se proizvode od visokokvalitetnih gumenih materijala otpornih na velike sile i atmosferske uticaje.
Silen blokovi se nalaze u velikom broju na prednjem i zadnjem delu vozila, a broj zavisi od konstrukcije trapova.
Na bitnim delovima karoserije se nalaze silen blokovi vecih dimenzija, tzv noseci blokovi koji trpe velika opterecenja i sa vise komada vezuju na primer most ili trap za karoseriju. Njihova ispravnost je jako bitna za bezbedno upravljanje i kretanje vozila. Losi silen blokovi dovode do prevremene istrosenosti guma sto je prvi znak da treba proveriti trap, a ako su u jako losem stanju, cuje se lupanje u donjem delu vozila i vozilo postaje nestabilno i opasno za voznju.
Na silen blokove najnepovoljnije utice curenje ulja iz motora, menjaca ili bilo kog sklopa jer ulje rastvara gumenu masu, zato donji postroj treba uvek da bude suv.
Iako se silen blokovi rade od visokokvalitetnih gumenih materijala i njih kao i sve ostalo nagriza vreme, tako da i ako je vozilo mozda garazirano i ne vozi se cesto, vreme cine svoje i guma vremenom gubi na kvalitetu. Pored starosti njihov vek skracuju i atmosferski uticaji, jako niska i visoka temperatura, kao i nacin voznje i to po kakvom putu koristite vozilo. Ukoliko vozilo mahom koristite po dobrom ravnom putu, gde nema izbocina i rupa i ukoliko se njime ne penjete preko ivicnjaka, ne startujete naglo vozilo (potpisujete) i ne kocite tako da gume skripe, silen blokovi ce trajati jako dugo.
Silen blokovi ce mnogo krace trajati ukoliko svakodnevno koristite vozilo po losem putu sa cestim rupama i izbocinama, ukoliko pri velikim brzinama naglo skrecete u krivinama, cesto bespotrebno naglo kocite i ubrzavate, ukoliko vam je vozilo cesto maksimalno natovareno, ukoliko vam curi ulje, nafta ili benzin iz motornog prostora i natapa gumu i tako dalje.
Za silen blokove su bitniji uslovi i nacin voznje, nego broj predjenih kolimetara.
Obicnom vozacu je tesko da proveri stanje silen blokova zbog njihove nedostupnosti, pa je najbolje da to prepusti majstorima u auto-servisima specijalizovanim za probleme trapa, odbosno servisima koji se bave reglazom trapa.
Jedan od nacina provere silen blokova koji moze svako da uradi je udaranjem-sutiranjem u tocak. Potrebno je namotati volan na jednu stranu i nogom sutnuti u prednji ili zadnji deo gume i videti da li tocak ide napred ili nazad. Mozete i cucnuti bocno od tocka (u pravcu brezona), rukama obuhvatiti tocak i cimati ga napred-nazad, kao kad bi auto isao napred ili u rikverc i videti da li se tocak pomera. Ukoliko su silen blokovi dobri tocak ne bi smeo da se pomera.
Sta jos moze da ukaze na lose silen blokove?
-lupanje ispod vozila: Ako cujete udarce ispod vozila narocito kada prelazite preko rupa ili izbocina na putu, to moze biti znak da su vam losi silen blokovi.
-nestabilnost vozila: Ako osetite da vam auto zaplese po putu, nakon sto naidjete na izbocine po putu, recimo od ulegnutog asfalta na auto-putu koji stvaraju teski kamioni ili osetite da vam auto ide levo-desno nakon naglog dodavanja i oduzimanja gasa pa stalno morate da kontrirate volanom, to isto moze biti od losih silen blokova.
-neravnomerno trosenje guma: I ovo moze biti zbog losih silen blokova
-tockovi stoje ukrivo: Losi silen blokovi mogu da poremete geometriju trapa, tako da tockovi stoje krivo, gume se brze trose, a zbog povecanog otpora, povecava se i potrosnja goriva.
Lupkanje u trapu tesko je locirati, i zbog disperzije zvuka, cesto je tesko otkriti odakle vibracije i udari dolaze, zato je najbolje pronalazenje uzroka lupkanja prepustiti strucnjacima, da ne biste bespotrebno menjali jedan po jedan deo i na kraju shvatili da uopste nisu lupali seleni.
Lupkanje i cudni zvuci iz trapa mogu biti i od lose kugle, lose letve volana, solje amortizera, lezajeva, homokinetickih zglobova, nosaca motora i menjaca, balans stangle...
Meni je u servisu dosla musterija koja se zalila da kad naglo krene ili zakoci, cuju mu se neki udarci od-pozadi. Kad sam seo da provozam auto, stvarno su se culi zvuci, ali ne od trapa, nego od rezervnog tocka u gepeku koji nije bio procvrscen i koji se pomerao pri naglim ubrzanjima ili kocenjima. Isto tako dosao mi je covek sa Zastavom 101 i doneo je nove amortizere da mu promenim, jer mu je dosadilo da slusa udarce preko svake neravnine. Nakon pregleda, ustanovio sam da mu lupanje ne potice od amortizera, nego od auspuha koji udara o patos, jer su pukle gumice koje ga drze.
Znam vozace koji su nakon nekoliko izmenjenih delova odustajali od trazenja uzroka lupnjave i nastavili tako da voze. Nekad je zaista tesko otkriti gde tacno lupa.
Sto rece jedan momak, trebali bi da oformimo klub vozaca, cija auta lupkaju ododozdo ili s jedne strane:)
Sto se tice silen blokova, postoje i poliuretanski sileni, oni nisu od gume, nego kao sto im i ime kaze od poliuretana. Takvi silen blokovi su skuplji od gumenih, ali zato dosta duze traju. Takvi su seleni po pravilu tvrdji, pa je i voznja manje udobna, ali je zato upravljanje mnogo preciznije i zato se mahom koriste u sportskim kolima.
KUGLE (JABUCICE) NA VILJUSCI
Oscilirajuca kugla je deo koji vezuje rukavac tocka sa viljuskom na vozilu i jako je bitan elemenat sistema upravljanja koji direktno utice na bezbednost u voznji. Moze biti kao zamenljiv deo, odnosno da se srafovima vezuje za viljusku ili da bude fabricki nitovana. Ukoliko je kugla nitovana, ona se moze menjati, ss ti da kad se raznituje i postavi nova, ta nova se umesto nitnama pricvrsti srafovima.
Na vecini vozila kugla je sastavni deo viljuske bez mogucnosti posebne zamene, nego se menja u kompletu sa viljuskom.
Uglavnom se nalazi na prednjem delu vozila, a kod vozila na pogon na 4 tocka moze se videti i na zadnjem delu vozila isto kao sastavni odvojivi ili liveni deo viljuske.
Kod vozila sa jacim motorima koji uglavnom nemaju mekferson ogibljenje (amortizer je u kompletu sa oprugom), znaci kada su amortizeri odvojeni od opruge ili torzione osovine, uglavnom su 2 kugle okruglog oblika (gore i dole po jedna), nazubljene po spoljnem delu kako bi imale cvrstu vezu sa rukavcem (ne smeju da se okrecu u kucistu rukavca). Zamena takvih kugla se radi specijalnim alatima ili presom.
Kugle trpe izuzetno velika opterecenja (uvijanje, savijanje udarci, rastezanje), narocito kod zaokreta vozila u mirovanju, skretanja, parkiranja, penjanja na ivicnjak, voznja van asfaltiranog puta i slicno....
Kugla se sastoji od metalnog kucista i same kugle koja na drugom kraju ima navoj koji prolazi kroz glavcinu i na koji se navija matica koja drzi spoj izmedju viljuske tocka i glavcine.
Izmedju kugle i kucista je uglavnom plastika izradjena od visokokvalitetnih materijala (teflona i slicno), a sa spoljne strane se nalazi zastitna guma koja sprecava ulazak vode, blata, mulja i ostale prljavstine.
Zastitna guma ima jako vaznu ulogu jer ukoliko dodje do njenog ostecenja, pucanja ili truljenja (usled soli na putu, nestrucne montaze...) vek trajanja samog dela, odnosno kugle, se znatno smanjuje, jer dolazi do ulaska korozije na fino obradjene delove unutar kucista koja ostecuju samu kuglu i plastiku izmedju kugle i kucista.
Dosta proizvodjaca koristi kvalitetan aluminujum za izradu kugli, ramena, viljuski, spona i ostalih delova trapa kako bi sto vise olaksali karoseriju, odnosno smanjili tezinu vozila i smanjili potrosnju goriva.
Kod vozila sa pogonom na sva 4 tocka, kombi i slicnih susrecemo da se kod nekih proizvodjaca, izmedju kugle i kucista ne nalazi plastika, nego se umesto plastike nalazi metalna fino obradjena polirana caura, uglavnom od kvalitetnog celika. Ovo je iz razloga sto je metalna caura kvalitetnija i dugotrajnija, a kvalitet je potreban zbog izuzetno jakih sila i opterecenja koja takva vozila trpe usled velike tezine pod opterecenjem (kombi, kamioni) ili off road voznje van asfaltiranog puta (dzipovi, razne vrste poljoprivrednih, terenskih vojnih i civilnih vozila).
Vek trajanja kugle nije definisan brojem predjenih kilometara nego uslovima i nacinom voznje.
Na primer, ako se naglo krece velikim brojem obrtaja motora, obicno uz skripu tockova, ostro prelazi preko neravnina ili rupa, naglo skrece u krivine, voznja van asfalta, uglavnom sve to pri velikoj brzini, dolazi do ubrzanog trosenja ili ostecenja delova kugli.
Ako se vozi sa zazorom, takozvanim luftom, ili dodje do prevelikog opterecenja, kao sto smo prethodno opisali, moze doci do ispadanja kugle iz kucista (verovatno ste nekada videli vozilo kraj puta sa iskrivljenim tockom).
Kugle su na nepristupacnom mestu i nije lako doci do njih i proveriti ih, pa vam savetujem da ukoliko se pojavi neko lupkanje ispod vozila prilikom prelaska preko neravnina ili ukoliko cujete neko lupkanje pri naglom ubrzavanju i kocenju, svratite do auto-servisa specijalizovanog za probleme trapa i prepustite majstorima vase vozilo, kako bi oni strucno pregledali stanje kugla i po potrebi zamenili ih.
Na trzistu mozete pronaci veliki broj novih viljusaka sa velikom razlikom u ceni, sto naravno zavisi od proizvodjaca i kvaliteta. Moj vam je savet da kupujete originalne delove, jer jeste da su oni skuplji, ali kad ih jednom namontirate, znate da ce trajati, a i sigurno ce vam se vozilo bolje ponasati na putu sa originalnim i kvalitetnim silen blokovima i kuglama, nego sa nekim kineskim delovima koji se prave od losih materijala. Bolje vam je i da kupite polovnu originalnu viljusku u dobrom stanju, nego da kupite novu kopiju. Ukolijko kupite viljusku loseg kvaliteta, vrlo brzo cete ponovo posetiti majstora i ponovo mu platiti za nesto, sto je uradjeno ne tako davno.
Na nasem trzistu se nudi i veliki broj repariranih viljusaka sa repariranim silen blokovima i kuglama, pa mozete i na taj nacin prilicno ustedeti, a sad koliko je to puzdano i kvalitetno zavisi od tih koji se time bave. Dok jedni tvrde da takvim delovima ne fali nista, drugi ne veruju u kvalitet takvih delova, pa ih izbegavaju.
Mi na nasem auto-otpadu nudimo originalne viljuske za sve automobile marke Fiat, Lada i Zastava i dajemo garanciju na njih. Kod nas mozete i ugraditi kupljene delove.
NAPOMENA:
Tekstovi su pisani na osnovu licnog dugogodisnjeg iskustva i znanja, a ponekad i uz pomoc podataka prikupljenih sa interneta.
Tekstovi nisu namenjeni profesionalnim auto-mehanicarima, auto-elektricarima i ostalim profesionalcima koji se bave popravljanjem i odrzavanjem vozila, vec obicnim vozacima, koji bi mozda hteli da saznaju nesto vise.
Trudio sam se da sto bolje i jednostavnije opisem delove koje prodajem i njihovu funkciju i ukoliko se negde i potkrala neka greska, ona nije namerna.
Bicu zahvalan svakom, ko primeti neku neispravnost i o tome me obavesti putem mail-a na autootpadkidi@gmail.com ili porukom na 064/6639623.