Vinogradska 101, Novi Beograd, 11070, Srbija

064 / 66 - 39 - 623

Sraf za ispustanje ulja iz Fiatovih aluminijumskih kartera

/ / Sraf za ispustanje ulja iz Fiatovih aluminijumskih kartera

< Nazad

Sraf za ispustanje ulja iz Fiatovih aluminijumskih kartera
Cena: 8,00 €
Deo je za Fiat modele:
Univerzalni delovi |

Opis:

(CENA OVOG DELA JE 8€). Sraf za ispustanje ulja iz kartera mnogima zadaje glavobolju prilikom zamene ulja. O cemu se radi? Mnogi vlasnici vozila, a cesto i majstori iz straha da se sraf ne odvrne i da ulje ne iscuri, pretegnu sraf, ne razmisljajuci kako to treba ponovo odvrnuti. Poseban problem nastaje, kad se pretegne celicni sraf u aluminijumskom karteru, jer je poznato da se gvozdje i aluminijum "ne podnose" i da se na kontaktu ta dva materijala, javla neka oksidacija ili sta vec, koja zna da zacementira taj spoj. Na mnogim automobilima, na karteru za ispustanje ulja se nalazi sraf za cije odvijanje je potrebno imati imbus kljuc. Posto je sraf nisko na karteru, vremenom se rupa za kljuc napuni prljavstinom, uglavnom blatom, pa se desava da prilikom odvijanja srafa onaj koji ga odvija ne ocisti rupu, nego gurne imbus plitko i prilikom odvijanja osteti-zaobli uglove gde ulazi kljuc. Cesto se desava da se leziste imbus kljuca osteti i zbog stavljanja kljuca neadekvatne velicine. Zbog prljavstine u sestouganoj rupi, odgovarajuci kljuc nece da udje, pa pojedinci, pomisle da treba manji kljuc i kad stave imbus za jedan broj manji, on udje, ali posto manji kljuc ne prijanja dobro za zidove, kad krene odvijanje, on obicno oblajzne i zaokrugli-izlize ivice sestougla, pa kasnije ni odgovarajucim kljucem sraf ne moze da se odvije. Najcesce su problematicni srafovi za cije je odvijanje potreban mali imbus ili torex, jer se kod njih lakse ostete ivice. Nisu svi srafovi za karter isti i ne odvijaju se svi imbus kljucem. Na Renault-u 4 za odvijanje srafa potrebno je imati specijalan cetvorougaoni kljuc, koji je isti kao onaj deo na kucnim kvakama sto ulazi u bravu (mnogi obruse kvaku i time i odvijaju), samo je za nijansu manji. Na nekim vozilima se sraf odvija standardnim kljucem za srafove, samo sto su negde glave za kljuc 13, 17, 19, a mogu biti i drugi. Kod nekih kartera, ispod srafa za ulje se nalazi mesingana ili bakarna podloska, a na nekima je nema. Zastava 101 nema podlosku, jer imbus sraf nema glavu, nego je ceo iste sirine i skoro ceo ulazi u "rupu". Ukoliko sraf ne moze da se odvije, ulje iz kartera moze da se izvadi pomocu takozvane "sisaljke", koja ulje usisava-izvlaci kroz rupu meraca ulja. Ukoliko imate los imbus sraf, a ne zelite da ulje menjate usisavanjem, onda ostaje da se sraf nekako odvije. Evo nekoliko nacina na koje to moze da se uradi. Jedan od nacina je da uzmete velike rocangle (vodovodna klesta) i da pokusate da uhvatite obod srafa, da ga cvrsto stegnete i krenete sa odvijanjem. Mozete uzeti sekac i cekic i probati da kuckanjem u obod srafa, a pod odredjenim uglom, isti odvijete. Ukoliko to mozete da radite istovremeno, dok neko pokusava klestima da ga odvije, vece su vam sanse da uspete. Pazite da ne preterate sa kuckanjem i odvalite parce kartera, ukoliko je aluminijumski. Mozete uzeti maticu i prisloniti je na sredinu srafa, tako da rupa od matice, bude iznad rupe za imbus kljuc i elektrodom probati da zavarite maticu za sraf kroz tu rupu. Vodite racuna da ne pregrejete sraf, narocito, ako je karter aluminijumski. Nakon varenja ohladite sraf pre odvijanja, jer se materijali na toploti sire, pa ce sraf vise zapinjati o zid-lozu na unutrasnjem navoju kartera. Idealno bi bilo kad bi mogli da hladimo sraf, a istovremeno grejemo karter oko srafa, jer ce se rupa od srafa na toplom karteru malo rasiriti, pa ce olaksati odvijanje. Mozete jos i busilicom razbusiti sestougaono leziste za imbus i ureznicom urezati navoj u koji cete kasnije zasrafiti sraf, recimo m 8, a nakon toga mozete tankom burgijom izbusiti rupu kroz glavu tog srafa i dalje kroz osteceni sraf i kasnije u tu rupu staviti neki celicni stift, koji ce prilikom odvrtanja drzati spojenim novi i stari sraf, a mozete taj navrnuti sraf i malo pecnuti aparatom sa strane, kako biste ga spojili sa starim i onemogucili ga da se samostalno odvija, nego da se njegovim odvijanjem, odvije i sraf kartera. Mozete probati i da malo razbusite sraf, pa da probate, onim alatom sa kontra navojem, koji sluzi za ovijanje. To je onaj alat, sto ima spiralne zube i kad se neki sraf zalomi, onda se provrti rupa kroz njega i ovo se uvrce, ali tako sto se vrti u smeru odvijanja, a on se na taj nacin zavija i nateze sraf u smeru odvijanja. Mozete pokusati i da malom brusilicom okruglu glavu imbus srafa izbrusite sa dve strane recimo na sirinu od 17mm i da onda viljuskastom 17-icom, koju uglavite tu, probate da odvijete. Ovo su neka od mogucih resenja za imbus srafove, koji se ne mogu odviti normalnim putem. Ako ni pored svega ovoga ne uspete da ga odvijete, mozete jednostavno skroz razbusiti taj sraf nekom burgijom, recimo 8-10mm, zavisno od toga koliko je debeo sraf koji se busi i u tu rupu urezati navoj u koji cete kasnije zavrnuti obican drugi sraf kroz koji cete ispustati ulje. Ukoliko ovu operaciju radite bez skidanja kartera, kasnije obavezno pokupite metalne opiljke nekim magnetom ili naspite u motor neko staro ulje ili naftu, kako bi se isticanjem toga sto ste sipali isterali opiljci od busenja i urezivanja. Sraf moze da pravi problem i na drugi nacin, a to je da se ne moze odvrnuti, jer je pretegnut ili "zapekao". Ukoliko sraf nema ostecen ulaz za imbus kljuc, ali je toliko pretegnut, da ga ne mozete odviti, moze va pomoci grejanje brenerom. Kad se sraf zagreje pa ohladi 2-3 puta on hoce da popusti, narocito ako je sraf u aluminijumskom kucistu. ovo se mora raditi jako pazljivo, da ne biste pregrejali aluminijum i istopili ga ili ostetili navoj prilikom odvrtanja. Grejanje i hladjenje, treba samo malo da ponisti tu negativnu pojavu na spoju metal-aluminijum. Pored odvijanja sraf moze da pravi problem i pri zavijanju i to na taj nacin sto se uvrce, ali kad treba da se dotegne i da cvrsto priljubi podlosku uz karter, on oblajzne, vrti se u prazno i ako se tako ostavi, tu hoce da curka ulje. Postoje 2 moguca razloga, zasto se ovo desava ili je pojeden navoj na srafu ili navoj na rupi u karteru. Ukoliko je u pitanju navoj na srafu, najlakse je kupiti drugi sraf i resiti problem. Sraf za karter je bolje kupiti sa normalnom sestougaonom glavom i preporucljivo je da ima magnet na vrhu, kako bi magnet skupljao metalne opiljke, koji su posledica, trosenja metalnih delova. Ukoliko iz nekog razloga, niste u mogucnosti da dodjete do drugog srafa, mozete pokusati da podbacite deblju mesinganu podlosku ili da stavite 2-3, jer se na taj nacin ostecen navoj sa srafa nece pomeriti i vise se nece poklapati sa navojem na karteru i moguce je da ce pomeranjem srafa na dole, sraf uhvatiti dobar navoj. Pored ovoga, mozete na sraf u debljem sloju namotati teflon traku, koja ce malo podebljati sraf i omoguciti mu da hvata navoj. Mozete koristiti i neki lepak-silikon, koji cete namazati na prethodno dobro odmascen sraf i tako ga zalepiti. Sada postoji toliko lepkova sa kojima nece biti problem da se ovo zalepi. Kada je ostecen navoj na karteru to predstavlja malo veci problem. Ukoliko je navoj los, ali sraf moze da se uvrne, samo ne moze dovoljno da se zategne, mozete kao i u slucaju kad je navoj los na srafu, da sraf obmotate teflon trakom ili da u navoje srafa umetnete tanku zicu, koja ce dati punocu navoju i na taj naci ga podebljati, pa ce to mozda biti dovoljno da ga drzi. Ako sa ovim ne uspete, mozete turpijom skroz skinuti ostecen navoj i vecom ureznicom urezati nov navoj i onda zasrafiti drugi sraf, koji odgovara tom novom navoju. I ovde posle ovoga, obavezno ide ispiranje uljem, kako bi se odstranili metalni opiljci. Ako je karter metalni, mozete sa spoljne strane zavariti maticu preko postojece rupe sa navojem i u tu novu maticu staviti drugi sraf. Problem je samo sto je kod nekih automobila sraf za ispustanje ulja najnizi deo na kolima, pa ako jos na to dodate maticu, pa plus sraf, moze da napravi problem u voznji ako sa tim zakacite neku izbocinu. U svojoj dugogodisnjoj praksi, sam vidjao kartere sa maticom zavarenom iznutra, ali u ovoj varijanti nikad ne mozete u potpunosti da ispustite ulje, nego uvek ostane u nivou debljine matice. Vidite sad koliko jedan sraf moze da napravi problem, pa sad zamislite, kako je majstorima, kad im neko dodje na zamenu ulja, a pri odvijanju, sraf samo spadne, jer je nalepljen i vise nema sanse da se vrati, sem da se ponovo nesto budji, uvrce zavrce, a zamenu, mnogi rade besplatno, ne bi li uzeli staro ulje i grejali se sa tim. Vlasnika bas briga, on kad je dolazio, njemu ulje nije curelo i vi njemu ne morate nista specijalno da radite, samo da mu ne curi ulje, a to sto cete se mlatarati 2 sata oko toga, ko te pita. NAPOMENA: Tekstovi su pisani na osnovu licnog dugogodisnjeg iskustva i znanja, a ponekad i uz pomoc podataka prikupljenih sa interneta. Tekstovi nisu namenjeni profesionalnim auto-mehanicarima, auto-elektricarima i ostalim profesionalcima koji se bave popravljanjem i odrzavanjem vozila, vec obicnim vozacima, koji bi mozda hteli da saznaju nesto vise. Trudio sam se da sto bolje i jednostavnije opisem delove koje prodajem i njihovu funkciju i ukoliko se negde i potkrala neka greska, ona nije namerna. Bicu zahvalan svakom, ko primeti neku neispravnost i o tome me obavesti putem mail-a na autootpadkidi@gmail.com ili porukom na 064/6639623.