Cena: 15,00 €
Deo je za Fiat modele:
Cinquecento |
Opis:
(CENA OVOG DELA JE 15€).
Zakon o bezbednosti saobracaja na putevoma (ZOBS) Clan 30.
Vozac i putnici u motornom vozilu u kome su ugradjeni, odnosno postoje mesta za ugradnju sigurnosnih pojaseva, duzni su da u saobracaju na putu koriste sigurnosni pojas na nacin koji je predvideo proizvodac vozila.
Propisana je novcana kazna u iznosu od 5.000 dinara za vozace, odnosno putnike, koji ne koriste sigurnosni pojas na nacin koji je predvideo proizvodjac vozila.
Vozac i putnici u motornom vozilu u kome su ugradeni, odnosno postoje mesta za ugradnju sigurnosnih pojaseva, duzni su da u saobracaju na putu koriste sigurnosni pojas na nacin koji je predvideo proizvodac vozila.
Prema procenama Komiteta za bezbednost, 250 ljudi godisnje pogine usled nevezivanja sigurnosnog pojasa, a jos 3000 zadobije ozbiljne telesne povrede. Iako sigurnosni pojasi nazalost ponekad doprinose ozbiljnim povredama i smrtnim slucajevima, vecina strucnjaka se slaze u tome da vam vezivanje znacajno povecava sanse da prezivite nesrecu (prema nekim procenama u proseku oko 50 procenata). U nastavku teksta cemo vam predociti zbog cega su sigurnosni pojasi jedna od najznacajnijih tehnologija u svakom autu.
Osnovna zamisao pojasa je veoma jednostavna: sprecavanje izletanja putnika kroz sofersajbnu ili povreda od udaraca u kontrolnu tablu, volan, itd. kada se vozilo naglo zaustavi ili udari u neku prepreku. Sila koja dovodi do ovoga se naziva "inercija".
Inercija bi bila otpor svakog tela promeni brzine i pravca kretanja. Dakle, kretanje koje moze biti zaustavljeno samo ukoliko se primeni odredjena sila za zaustavljanje ovog kretanja. Ukoliko se vozilo krece 80 km/h, inercija zeli da ga zadrzi pri toj brzini u tom pravcu. Strujanje vazduha i trenje ga konstantno usporavaju, ali snaga motora nadoknaduje ovaj gubitak energije.
Sve sto se nalazi u autu, ukljucujuci vozaca i putnike, ima svoju inerciju, koja je odvojena od inercije auta. Dok se krecete u vozilu odredenom brzinom, imate utisak da vi i vozilo funkcionisete kao jedno. Medjutim, kada vozilo udari u odredenu prepreku, to ce delovati samo na njegovu inerciju, odnosno samo vozilo ce se zaustaviti, dok ce vase telo teziti da nastavi sa kretanjem u istom smeru i istom brzinom. Dakle, bez sigurnosnog pojasa, vi biste ili udarili u volan ili izleteli kroz sofersajbnu istom brzinom kojom se vozilo kretalo prilikom sudara. Bas kao sto je prepreka zaustavila vase vozilo, volan ili sofersajbna ce zaustaviti vas ispoljavajuci ogromnu silu.
Dakle, kada dodje do sudara, fizika kaze da i vas mora zaustaviti nesto kao sto je zaustavilo vase vozilo. Ali u zavisnosti od toga gde i kako je sila primenjena, mozete poginuti na licu mesta ili otici bez i jedne ogrebotine.
Ukoliko udarite glavom u sofersajbnu, velika je verovatnoca da cete ili poginuti ili biti ozbiljno povredjeni, i to iz dva razloga. Kao prvo, glava je jedan od najranjivih delova naseg tela, a kao drugo, prednje staklo je veoma snazno.
Sigurnosni pojas primenjuje silu na mnogo izdrzljivije delove tela duzi vremenski period. Da vidimo sada kako on umanjuje sanse za ozbiljnije povrede.
Dakle, kao sto smo videli u dosadasnjem tekstu, funkcija pojasa je da silu zaustavljanja preusmeri na snaznije delove tela, kako bi minimalizovao stetu.
Standardni pojas se sastoji iz dela koji prelazi preko karlice i dela koji prelazi preko grudi. Prevoj se nalazi kod kopce, koja zadrzava putnike u sedistima. Ukoliko se koristi pravilno, pojas ce najveci deo sile primeniti na grudnu kost i karlicu, koji su relativno snazni delovi tela. Posto pojas prelazi preko velikog dela vaseg tela, sila nije koncentrisana na malu povrsinu, te stoga ni ne moze da nacini toliko stete. Takodje, materijal od kojeg je nacinjen pojas je mnogo fleksibilniji od kontrolne table ili sofersajbne. Blaga rastegljivost obezbedjuje da zaustavljanje ne bude tako naglo. Medjutim, ne sme biti previse labav, inace mozete udariti u volan ili prozor sa strane. Ispravan pojas ce vam omoguciti da se samo malo pomerite u napred.
Delovi vozila koji se "guzvaju" mnogo koriste u ublazavanju sudara. Ove zone se nalaze na prednjem i zadnjem delu vozila, koji se dosta cesto podlozni udarcima. Umesto da se celo vozilo momentalno zaustavi prilikom sudara, ovi delovi absorbuju nesto sile udara tako sto se skupljaju. Kabina je mnogo snaznija, tako da se ne savija u okolini putnika. Naravno, zastita je efikasna samo ukoliko se pomerate zajedno sa kabinom vozila, a to znaci da ste vezani sigurnosnim pojasom.
Pojasi imaju mogucnost rastegljivanja i skupljanja, mozete se pomerati napred dok pojas ostaje cvrsto prikljucen. Ali, u slucaju sudara, pojas ce se naglo zategnuti i zadrzati vas na mestu. Sada cemo videti kako funkcionise ovaj mehanizam.
Blokiranje
Kod klasicnih sistema sigurnosnih pojasa, sam pojas je pricvrscen na skupljacki mehanizam. Centralni deo ovog mehanizma je namotaj, koji je pricvrscen na jedan kraj mehanizma. Unutar mehanizma se nalazi spiralna poluga koja daje rotacionu silu namotaju. Ona zapravo rotira namotaj koji povlaci pojas.
Kad pojas povucete prema sebi, namotaj se rotira u suprotnom pravcu, a isto tako i polugu. Poluga želi da se vrati u svoj prvobitni polozaj, tako da ce stvarati otpor dok povlacite pojas. Kada ga pustite, poluga ce se zategnuti, rotirajuci namotaj sve dok nema vise pojasa koji moze da bude van mehanizma.
Treba napomenuti da ovaj mehanizam ima deo za blokiranje koji sprecava rotaciju namotaja kada vozilo ucestvuje u nesreci. U osnovi postoje dva tipa blokirajucih mehanizama: koji se aktiviraju na kretanje vozila i koji se aktiviraju na pomeranje pojasa. Kod prvog tipa sistem blokira namotaj kada vozilo naglo uspori (npr. kada udari nesto). Centralni deo ovog sistema je klatno koje se pomera unapred (usled inercije) kada vozilo naglo stane. Na drugom kraju klatna se nalazi zapinjac, koji se pomera unazad i zaustavlja zupcanik koji se nalazi na namotaju. Nakon sudara se klatno vrati u prvobitan polozaj, zapinjac oslobadja zupcanik i namotaj, i pojas moze ponovo da se izvuce. Drugi tip ovih mehanizama funkcioniše na principu centrifugalne sklopke - pivotirajuce opruge koja se nalazi na namotaju. Kada se namotaj okrece polako, ova opruga ne pivotira uopste. Medjutim, kada nesto povuce pojas snazno, centrifugalna sila izbacuje kraj ove opruge, koja pomera deo koji je prikljucen na sam blokirajuci deo, koji zaustavlja zupcanik i ne dozvoljava pojasu da ide dalje.
Savremeni mehanizmi za blokiranje koriste predzatezace. Tacnije, predzatezaci sluze da dodatno zategnu pojas i obezbede jos vecu sigurnost putnika prilikom sudara. Bitno je napomenuti da oni funkcionisu uglavnom zajedno sa tradicionalnim mehanizmima blokade, a ne samostalno. Postoji veci broj razlicitih predzatezaca na trzistu. Neki povlace ceo sistem unazad, dok drugi rotiraju samo namotaj. U sustini, zajednicko im je to da su povezani na isti centralni kontrolni procesor koji aktivira vazdusne jastuke. Kada se detektuje udarac, procesor aktivira predzatezac, a zatim vazdusne jastuke.
Najpopularniji predzatezaci danas koriste posudu sa eksplozivnim gasom i upaljac koji sadrzi eksplozivni materijal. Kada se sudar detektuje, procesor ukljucuje strujni krug koji izaziva brzo sagorevanje. Sila koja nastaje pomera klip prema gore, koji ima zupcanik na gornjem delu. Ovaj zupcanik pomera zupcanik koji se nalazi na namotaju sistema blokiranja i na ovaj nacin doprinosi brzom zatezanju pojasa.
Na pocetku teksta smo napomenuli da nazalost sigurnosni pojas moze izazvati povredu. Pod ovim rizikom su posebno putnici u vozilima koja ucestvuju u ozbiljnim sudarima pri ekstremnim brzinama. Kako se povecava inercija, potrebna je i veca sila da bi se putnik zadrzao. Upravo zbog ovoga neki pojasi koriste ogranicivace zatezanja pojasa. u osnovi, oni funkcionisu tako sto dozvoljavaju malo otpustanja pojasa kada je sila koja deluje na pojas snazna. Najjednostavniji oblik ogranicivaca je savijeni deo pojasa koji je zasiven, a prilikom primene vece sile konci se kidaju i otpustaju pregib. Nesto slozeniji sistem koristi metalnu polugicu koja prilikom blazih sudara ostaje ispravljena i namotaj se blokira zajedno sa mehanizmom blokiranja, medutim prilikom ozbiljnijih se povija i omogucava pojasu da se jos malo oslobodi.
Kroz sve ove godine svog postojanja, sigurnosni pojasi su se pokazali kao daleko najznacajnija sigurnosna oprema u autima i kamionima. Medjutim, strucnjaci svakako vide jos dosta prostora za njihovo usavrsavanje. Osim sigurnosnih pojasa, treba ocekivati i napretke u tehnologiji vazdusnih jastuka, kao i pojavu sasvim novih tehnologija u zastiti putnika. Potrebno je medjutim resiti najveci problem od svih - navici ljude da koriste bezbednosnu opremu.
Da biste imali jasniju sliku o tome, koja je razlika vezanog i nevezanog vozaca i putnika u vozilima, ukucajte "crash test sa i bez pojasa" na youtube-u, pa cete videti.
NAPOMENA:
Tekstovi su pisani na osnovu licnog dugogodisnjeg iskustva i znanja, a ponekad i uz pomoc podataka prikupljenih sa interneta.
Tekstovi nisu namenjeni profesionalnim auto-mehanicarima, auto-elektricarima i ostalim profesionalcima koji se bave popravljanjem i odrzavanjem vozila, vec obicnim vozacima, koji bi mozda hteli da saznaju nesto vise.
Trudio sam se da sto bolje i jednostavnije opisem delove koje prodajem i njihovu funkciju i ukoliko se negde i potkrala neka greska, ona nije namerna.
Bicu zahvalan svakom, ko primeti neku neispravnost i o tome me obavesti putem mail-a na autootpadkidi@gmail.com ili porukom na 064/6639623.