Cena: 40,00 €
Deo je za Fiat modele:
Doblo |
Opis:
(CENA OVOG DELA JE 40€).
Sta je to DPF?
DPF je skracenica od (engleski) „Diesel Particulate Filter“. Kao sto mu i samo ime kaze, radi se o filteru koji je namenjen dizel motorima, a postao je standardna komponenta kako bi vozila ispunila Euro 5 standard. Mnogi kod nas pogresno kazu DPF filter, a pravilno je DP filter. Kada kazemo DPF filter, mi 2 puta za redom kazemo filter. Kod Francuskih vozila, tj. na Francuskom ovaj filter naziva se FAP.
Kao sto i sami znate svaki filter sluzi za filtriranje-preciscavanje necega, u ovom slucaju ovaj filter je zaduzen za filtriranje ili bolje reci za zadrzavanje cestica cadji iz motora. Razlika izmedju ovog i recimo filtera ulja ili goriva je u tome sto ovaj DP filter ima mogucnost samo-ciscenja, koje se naziva REGENERACIJA DPF-a.
Jedini razlog postavljanja ovog filtera na vozila je ocuvanje zivotne sredine. Zbog sve vece brige o ocuvanju zivotne sredine, vec 2001 godine krece postepeno uvodjenje ovih filtera na nova vozila, a od 2006. godine se masovno ugraduju. Od 2009. godine DPF je obavezna komponenta kako bi vozilo ispunilo Euro 5 standard.
Kako se prlja filter?
Sagorevanjem dizel goriva nastaju nus proizvodi najrazlicitijih vrsta. Direktno vidljiva komponenta izduvnih gasova kod motora koji su tek startovani, jeste beli dim sastavljen od neoksidisanih ili delimicno oksidisanih ugljovodonika u obliku kapljica. Kod dizel motora pored gasovitih stetnih materija nalaze se i cvrste materije u obliku prasine koje imaju izuzetno stetan uticaj na zivotnu sredinu. Da bi se smanjila stetnost ovih „cestica“ uvedene su nove norme u projektovanju motora za motorna vozila. Tako su nastale norme EU3 i EU4 . Norma EU4 stupila je na snagu 2005 godine i danas preko 65% od svih novo registrovanih vozila sa dizel motorom u Evropskoj uniji ispunjavaju ovu normu. Norma EU5 stupila je na snagu 2008 godine.
Ono sto najvise utice na formiranje cadji prilikom rada dizel motora je motorno ulje koje kod motora sa losim karikama sagoreva zajedno sa naftom. Pored ovoga i curenje ulja u izduvnu granu, najcesce pustanjem kroz turbinu i lose podesen motor koji ispusta vise dima moze rezultovati zacepljenjem DPF-a. Iz tog razloga kod svih vozila opremljenih DPF-om (ili katalizatorom ili oba) obavezno je koriscenje takozvanih "Low SAPS" motornih ulja. Ova motorna ulja prepoznajemo po tome sto imaju ACEA specifikaciju oznake C, pri cemu je potrebno proveriti koji tip (C1-C4) odgovara vasem motoru.
Filter se takodje "prlja" tokom cestih voznji po gradu ili na kratkim relacijama na malom broju obrtaja motora, gde cesto DPF ne stigne ni da se zagreje kako treba, pa samim tim ne postigne dovoljno temperaturu za samociscenje to jest regeneraciju.
Kad se nakon odredjene kilometraze otprilike 700km filter napuni toliko da bi mogao da pravi probleme motoru, senzori koji se nalaze ispred i iza filtera, a koji mere pritisak u komorama javljaju motornom racunaru da je vreme da se filter regenerise-ocisti, a racunar pomocu signalnih lampica obavestava vozaca o tome. Signal za pokretanje regeneracije pokrece davac pritiska na zadnjem delu filtera.
Sta treba vozac da uradi?
Kada se upali PDF lampica preporucuje se da se auto izveze na otvoren put, najbolje auto-put i da se neprekidno vozi 20-30 minuta sa minimalnim brojem obrtaja od 3000 km/h, kako bi se povecala temperatura PDF-a i kako bi se cadj iz filtera zapalila i kao pepeo bila izbacena iz filtera i auspuha. Taj proces sagorevanja i samo-ciscenja se naziva regeneracija filtera.
REGENERACIJA je proces uklanjanja nakupljene cadji iz filtera i moze biti izvedena na tri nacina:
-PASIVNO - u voznji prilikom normalnog rada motora kod temperature izduvne smese od 550°C koja je dovoljna da sagori vecinu cadji u filteru.
-AKTIVNO - kontrolisano motornim kompjuterom. Kada zasicenje filtera cadjom dosegne 45% motorni racunar ce dodatnim uvodjenjem goriva povecati temperaturu izduvnih gasova na 600°C i na taj ce se nacin u filteru spaliti nakupljena cadj. Proces aktivne regeneracije se pokrece otprilike svakih 700km zavisno od toga kako se vozilo koristi. Ako prevladava gradska voznja postupak regeneracije ce se pokretati i cesce. Voznja na otvorenom putu i auto-putu uveliko produzava vek trajanja DP-filtera. Treba da znate da se pri samoj regeneraciji povecava potrosnja goriva.
-PRISILNO - u autoservisima opremljenim dijagnostickom opremom i strucnim osobljem.
Iako mnogima smeta da bez ikakvog razloga nakon paljenja lampice traze otvoren put i nastave da voze i trose gorivo kako bi udovoljili automobilu, Vrlo je vazno da ispostujete ovu proceduru, jer ukoliko budete ignorisali signalnu lampicu o zapusenosti DP filtera, a on se zapusi preko 70%, upalice se signalna lampica greske na motoru.
Ima vozaca koji i ne znaju sta predstavlja zuta lampica upozorenja o zapusenosti filtera i zbog toga ne ispostuju ovu proceduru na vreme i ne pomognu u regeneraciji filtera, sto za rezultat ima da se filter prepuni cesticama cadji i vise nije moguce pokrenuti regeneraciju na ovaj nacin, vec se auto mora oterati u servis, gde ce se DPF skinuti i staviti u specijalnu masinu-pec koja postize veoma visoku temperaturu i na taj nacin spali cadj u filteru, a kasnije se jos i tretira hemijskim sredstvima.
Gradska stani-kreni voznja je glavni krivac za otkazivanje DPF-a. Stoga se preporucuje svim vlasnicima automobila sa DPF-om koji vecinu vremena za volanom provedu u gradskoj guzvi, da povremeno izadju na autoput i dozvole automobilu da prodise punim plucima pri visokim obrtajima.
Kako se mogu preduprediti problemi s filterom?
Vozaci mogu da pomognu svojim automobilima povremenim koriscenjem aditiva koji stite DPF ili mu pomazu prilikom aktivne regeneracije. Ti aditivi se dodaju u rezervoar za gorivo i imaju zadatak da smanje tacku zapaljenja cestica cadji u filteru. Takodje imaju i zadatak da obnavljaju materijale koji se nalaze u samom filteru i da produze njihovu kataliticku funkciju.
Mnogi vozaci, kada imaju problem sa ovim filterom, jednostavno ga odseku i fizicki uklone sa vozila i reprogramiraju ECU kao da nikad nije ni imao taj filter. U praksi se to pokazalo kao dobro resenje, naravno ako vam je nebitna zastita zivotne sredine i ukoliko vam nije bitno sto time vase vozilo vise ne ispunjava euro normu iako je 2009. godiste ili mladje.
Evo jos nekih podataka:
-lampica PDF-a je zute boje i podseca na obican srednji lonac po kome su iscrtane tackice.
-lampica za regeneraciju PDF-a se mnogo cesce pali zimi zbog hladnog vremena, nego leti kada je spoljna temperatura visoka, sto je i logicno, jer je zimi mnogo teze zagrejati filter koji se nalazi ispod auta i koga dodatno u voznji hladi leden vetar.
-Regeneracija filtera se ne vrsi svaki put kada vozimo na otvorenom putu duze od 30 minuta, vec samo kada se upali lampica.
-Iako se regeneracijom filter ocisti, ipak se nakon vise godina koriscenja na njemu nagomila malo cadji. Ako se nakon regeneracije lampica ugasi, onda ne treba nista dirati, ali ako regeneracija vise ne pomaze onda se moze ili staviti nov DPF ili se ocistiti postojeci u servisu ili ga skroz odstraniti, sto mnogi cine.
-Vozila koja imaju DPF obicno imaju nalepnice na vratima kad se otvore i ispod haube.
-Mnogi vozaci misle da nemaju PDF u svom vozilu, jer se ta lampica ne pali nakon davanja kontakta. Ta DPF lampica se pali samo ukoliko je potrebno "'forsirano ciscenje DPF filtera.
-Vozila koja imaju DPF prilikom povezivanja na dijagnostiku u delu provere stanja DP filtera mogu da vide kog datuma i na kom predjenom kilometru se ukljucivala regeneracija filtera. Takodje mogu da vide i trenutnu kolicinu cadji u filteru (prema podacima koje daje kompjuter).
-Mozete iskljuciti motor dok je lampica koja signalizira DPF aktivna, medjutim, ukoliko se ovaj proces prekine nekoliko puta, to moze dovesti do prevremenog pogorsanja kvaliteta motornog ulja. Iz ovog razloga preporucujemo da sacekate da se lampica sama iskljuci pre nego sto ugasite motor.
-Cena ciscenja DPF-a aktivnom regeneracijom dijagnostickim uredjajem u servisima kosta oko 20€.
-Ako se jednom zapoceta regeneracija prekine, ali je 50% zavrsena kod sledeceg pokretanja motora (hladnog ili vruceg) lampica za grejac blinka i regeneracija zapocinje ponovo, kada se ispune radni uslovi.
Koliko dugo traje potpuna regeneracija?
U najpovoljnijem slucaju, znaci na auto-putu regeneracija traje 10-ak minuta, dok u najnepovoljnijem slucaju, kao sto su duga spustanja nizbrdicama, cesta voznja pri malom broju obrtaja motora i cest rad u praznom (ler) hodu omogucuju pad temeperature izduva i ako su tada zahtevi za pokretanje regeneracije ispunjeni, trajanje aktivne regeneracije moze se produziti do 25 minuta (zavisno o tipu motora). Ako u ovom razdoblju nije moguca potpuna regeneracija, ona ce se prekinuti.
Kako regeneracija utice na vek trajanja ulja?
Kod svake regeneracije ili pokusaja regeneracije, mala kolicina dizel goriva ubrizgava se u motorno ulje, sto smanjuje vek trajanju ulja. Ako se u sklopu instrumenata upali lampica "INSP" motorno ulje je na izdisaju tj, njegova viskoznost je ravna nuli i mora se zameniti. Ako se to ne ucini moze doci do ostecenja motora.
Da li je DPF senzor vazan za postupak regeneracije?
Senzor ne inicira regeneraciju, koja je zasnovana na modelu. DPF senzor ispunjava samo dijagnosticku funkciju za nadzor protivpritiska u DPF-u. Izuzetak su Antara,Captiva, z20dtx; kod ovih modela DPF senzor je ukljucen u pokretanje regeneracije.
Ukoliko vam je DPF jako zapusen, moze se desiti da auto nece da upali, a moze i u voznji da se ugasi.
Problem sa filterima je veliki, vozaci koji nisu tehnicki upuceni (obrazovani) imaju problem da shvate, princip rada regeneracije i cesto prave problem kad im se kaze da je potrebno promeniti ulje u motoru, iako je mozda skoro menjano. Pre nego sto pazarite neki dizel novije generacije, bilo bi dobro da se raspitate da li vozilo ima DPF i da li ste spremni da se suocite sa gore pomenutim problemima.
Bude tu prilicno nezgodnih situacija u voznji sa DP-filterom, jedna od situacija, dodjes ispred pozorista ili restorana parkirao si se uredno a on podize potrosnju, pocinje regeneracija, krenes ujutro na posao radis od 8h, taman se parkirao, a on u regeneraciju, ignorises li ovo par puta u nekoliko meseci doveo si sebe i motor u problem.
Kome smeta i ko ne zeli da se bakce sa ovim, moze da kupi nekog benzina i oslobodi se brige oko ovoga.
NAPOMENA:
Tekstovi su pisani na osnovu licnog dugogodisnjeg iskustva i znanja, a ponekad i uz pomoc podataka prikupljenih sa interneta.
Tekstovi nisu namenjeni profesionalnim auto-mehanicarima, auto-elektricarima i ostalim profesionalcima koji se bave popravljanjem i odrzavanjem vozila, vec obicnim vozacima, koji bi mozda hteli da saznaju nesto vise.
Trudio sam se da sto bolje i jednostavnije opisem delove koje prodajem i njihovu funkciju i ukoliko se negde i potkrala neka greska, ona nije namerna.
Bicu zahvalan svakom, ko primeti neku neispravnost i o tome me obavesti putem mail-a na autootpadkidi@gmail.com ili porukom na 064/6639623.