Cena: 40,00 €
Deo je za Fiat modele:
1107 (Campanjola) |
Opis:
(CENA OVOG DELA JE 40€).
Pomocni ili radni kocioni cilindar se koristi kod vozila koja imaju dobose i paknove za kocenje, a to je najcesce na zadnjoj osovini vozila, dok je na prednjim tockovima kocenje reseno pomocu diskova i kocionih klesta.
Zadatak ovog cilindra je da rasiri paknove i da ih priljubi uz dobos, kako bi usled trenja usporio ili zaustavio vozilo.
Mnogi se pitaju, kako je moguce zaustaviti vozilo koje juri velikom brzinom samo blagim pritiskom pedale kocnice.
Ne bi vam ovde sad mnogo sirio pricu oko toga, dovoljno je da znate, da se sve od pritiska pedale kocnice, pa na dalje multiplicira, to jest pojacava.
Sistem pedale, je sistem klackalice, gde je jedan krak duzi od drugog i gde se pritiskom na duzi krak (krak sa papucicom) visestruko povecava pritisak na drugi kraj.
Na drugom kraju poluge kocnice se nalazi sipka, koja prolazi kroz servo bubanj (koji takodjer pomocu vakuma povecava snagu kocenja), a zatim se nastavlja u glavni kocioni cilindar, gde pritiska jedan klip, koji opet (pomocu ulja i opruge) pritiska drugi klip u cilindru, a ta dva klipa imaju zadatak da pomocu kocionog ulja prenesu snagu kocenja na prednje i na zadnje tockove vozila.
U glavnom kocionom cilindru postoje dva zasebna klipa, koja rade istovremeno i to jedan klip za prednje, a drugi za zadnje tockove i namerno je tako projektovan, jer u slucaju da pukne jedno crevo, za recimo prednje tockove i iscuri vam ulje, ostaje vam mogucnost da kocite zadnjim. I boca je takodje podljena, tako da u slucaju da vam pukne crevo za prednje kocnice, iz boce ce iscureti samo ulje za prednje tockove, a ne i za zadnje.
Povecanje snage kocenja od glavnog kocionog cilindra do pomocnog radnog cilindra ili do kocionih klesta se postize tako sto se u tim zavrsnim cilindrima postavljaju veci klipovi, nego u glavnom kocionom cilindru i tako se dobija visestruko uvecanje snage.
Ako je recimo klip u glavnom kocionom cilindru precnika 1 cm, a klip u kocionim klestima 3 cm, dobicemo skoro 9 puta vecu snagu na kraju veceg klipa, to jest na klipu u kocionim klestima.
Skoro da vise i nema proizvodjaca vozila, koji na prednjim tockovima postavljaju dobose, ali su mnogi ostavili dobose za zadnje tockove izmedju ostalog i zbog toga, sto je obavezno da parkirna-rucna kocnica bude neovisna od nozne-radne kocnice, a sa dobosima je mnogo jednostavnije i jeftinije napraviti takav sistem, nego pomocu kocionih klesta. Ko vozi ili je vozio Fiat stila, zna koliko su problematicna zadnja klesta.
Pomocni-radni cilindar je u stvari "suplja cev" u kojoj se nalaze 2 klipa (jedan za levu gurtnu, drugi za desnu) zaptivena gumicama i oprugom izmedju, koja ih razdvaja i priblizava gurtnama.
Pritiskom na pedalu kocnice, aktiviramo glavni kocioni cilindar, koji pomocu sistema cevi potiskuje kocionu tecnost kroz cevi, koja dolazi do pomocnog radnog cilindra, koji pod naletom pritiska gura ova dva klipa svaki na svoju stranu, a oni potisnuti snagom hidraulike, nastoje da izadju iz radnog cilindra, a posto su paknovi naslonjeni na zavrsetke klipova, klipovi ih u tom nastojanju da izadju, guraju i teraju ih ka dobosu, i kad kociona obloga sa paknova dodje u dodir sa metalnim dobosom koji se rotira, ona ga usled trenja usporava ili zaustavlja, zavisno od toga koliko dugo i jako traje pritisak na pedalu.
Leva i desna gurtna su medjusobno zakacene oprugama ciji je zadatak da ih vuce jednu ka drugoj, tako da se nakon sto vozac skloni nogu sa pedale gurtne priblize jedna drugoj i na taj nacin prestane kocenje.
Gurtne se vrate, tek toliko da ne dodiruju ivice dobosa, a za to je zaduzen "steler za paknove", to je deo kocionog sistema, koji je samostelujuci i sluzi tome da se gurtne ne vrate previse.
Kada bi se gurtne previse vratile, to jest, kad bi postojao veliko medjuprostor izmedju gurtne i dobosa, pedala bi previse propala pre nego sto bi gurtna dotakla dobos, a to bi se lose odrazilo na zaustavljanje vozila i na bezbednost u saobracaju.
Pomocni-radni cilindar ima na sebi zastitne gumice, koje povezuju unutrasnje klipove i cilindar-cev i ne dozvoljavaju ulju da izadje, niti prasini da ulazi u cilindar.
Upravo je ta gumica najcesci razlog menjanja ovog cilindra, jer svaki put kada kada klip krene napolje ka gurtnama ili se vraca unutra, on po malo povuce gumicu i bez obzira sto su to minimalna pomeranja, vremenom se ta gumica iscepa i onda tu izlazi ulje i vozilo ostaje bez kocnice.
Ukoliko osetite da vam je oslabila kocnica, da koci na "druk", proverite da li je unutrasnjost jednog od zadnjih tockova masna-nauljena, jer ukoliko cilindar pusta ulje, to ulje se upravo tu sliva, na dobosu i felni.
Vrlo cesto se pri ispustanju vazduha iz sistema, sisica koja se nalazi na ovom cilindru otkine pri odvijanju, pa je i to jedan od razloga za zamenu ovog dela.
Postoje automobili gde se ispod dobosa na anker-platni nalaze 2 pomocna radna kociona cilindra i to po jedan na svakom pocetku nosaca kocionih obloga (gurtni), takav sistem je delotvorniji, jer na taj nacin kociona obloga jednakom povrsinom na leze na umutrasnju starnu dobosa, a samim tim i bolje usporava i koci vozilo.
Sistem sa duplim pomocnim radnim kocionim cilindrom se naziva duplex ili duoduplex sistem, a tamo gde se nalazi jedan cilindar (sto je najcesce) nazivamo simplex sistem kocenja.
NAPOMENA:
Tekstovi su pisani na osnovu licnog dugogodisnjeg iskustva i znanja, a ponekad i uz pomoc podataka prikupljenih sa interneta.
Tekstovi nisu namenjeni profesionalnim auto-mehanicarima, auto-elektricarima i ostalim profesionalcima koji se bave popravljanjem i odrzavanjem vozila, vec obicnim vozacima, koji bi mozda hteli da saznaju nesto vise.
Trudio sam se da sto bolje i jednostavnije opisem delove koje prodajem i njihovu funkciju i ukoliko se negde i potkrala neka greska, ona nije namerna.
Bicu zahvalan svakom, ko primeti neku neispravnost i o tome me obavesti putem mail-a na autootpadkidi@gmail.com ili porukom na 064/6639623.