Vinogradska 101, Novi Beograd, 11070, Srbija

064 / 66 - 39 - 623

Pomocni-privremeni tocak (copavac) T 135 80 R15 za Fiatove automobile

/ / Pomocni-privremeni tocak (copavac) T 135 80 R15 za Fiatove automobile

< Nazad

Pomocni-privremeni tocak (copavac) T 135 80 R15 za Fiatove automobile
Cena: 20,00 €
Deo je za Fiat modele:
Univerzalni delovi |

Opis:

(CENA OVOG DELA JE 20€). Pomocni-privremeni tocak ili kako ga cesce nazivaju "copa-copavac" je tocak manjih dimenzija, namerno tako konstruisan, kako bi zauzimao sto manje prostora u gepeku. Felna pomocnog tocka je najcesce crvene boje i na njoj se nalazi velika zuta nalepnica na kojoj je napisano 80km/h, sto predstavla maksimalnu dozvoljenu brzinu kojom se sme voziti, dok je ovaj tocak na kolima. Guma pomocnog tocka je dosta tanja od klasicnih guma i mozemo je prepoznati po slovu T (Temporary use) sto bi u prevodu znacilo "za privremenu upotrebu", koje se nalazi ispred oznake velicine gume. Na primer: T 135/80 R 15 Pomocni tocak, nije klasican rezervni tocak, ET i jotaza (izbacenost felne od srca i sirina felne) felne nije ista kao kod standardne felne, a i sastav tubeles gume nije isti kao kod standardnih guma i zbog toga tokom voznje sa takvim tockom na vozilu ne bi trebalo voziti preko 80km/h i ne bi trebalo naglo, ubrzavati, kociti, skretati, ostro ulazi u krivine... Manji tocak moze negativno da utice na rad ABS-a, ASR-a, brzinomera... Pomocni tocak je kao sto mu i naziv kaze, samo POMOCNI i sluzi da se stigne do prvog vulkanizera, koji ce okrpiti ili zameniti gumu na vasem standardnom tocku, a "copu", ponovo vratiti na svoje mesto. Moje licno misljenje je da je zbog svojih karakteristika copavac bolje montirati na zadnju osovinu. Ako vam se izbusi prednja guma, mislim da je bolje skinuti "normalan" tocak sa zadnje osovine i prebaciti ga napred, a copavac namontirati pozadi. Jeste dupli posao, ali je bolje imati standardan tocak na upravljackoj osovini, a i prednji deo vozila je tezi zbog motora, a ponavljamo, ovo je samo pomocni ili privremeni tocak. Na pomocnom tocku nije moguce montirati lance za sneg, tako da ako vam se zimi izbusi guma na pogonskom tocku, a neophodni su vam lanci, ovo rotiranje tockova cete svakako morati da uradite. Redovno proveravajte pritisak u copavcu, jer dzaba vam rezervni tocak, ako je izduvan. Pritisak u ovom tocku je nesto veci od standardnog. Kod Fiat Punta na gumi dimenzija 135/80 B14 84M guma se duva na 2.8 bara. Vek trajanja privremene gume je oko 3000 kilometara, a maksimalna nosivost joj je 500 kg. Tako barem pise u uputstvu koje se dobija uz Puntice. Najveci deo guma na danasnjim automobilima su takozvane tubeles gume, znaci gume bez unutrasnjih guma i prednost ovakvih guma u odnosu na starije gume koje su imali unutrasnje gume je sto i ako naletite na ekser ili neki drugi slican predmet, guma nece momentalno ispustiti kao kod stariji, vec ce postepeno ispustati i od onog trenutka kad osetite promenu u ponasanju vozila zbog busne gume, mozete sigurno preci jos nekoliko kilometara, taman do prvog vulkanizera ili benzinske pumpe. Mnogi vozaci, bas tako i postupaju, kad vide da im je guma malo meksa, malo pozure kako bi sto pre stigli do vulkanizera ili svrate do prve benzinske pumpe, dopumpaju gumu i nastave do prvog vulkanizera. Ovo je sasvim izvodljivo, ako se nalazite u gradu ili na nekom prometnijem putu, ali ako vam se to desi u nekoj zabiti, ne gine vam dizalica, kljuc za tockove i rezervni tocak. Ima vozaca koji ne zele da umesto klasicnog rezervnog tocka imaju privremeni, pa kupe klasicnu felnu i gumu, a onda kad zele da je ubace u gepek na mesto predvidjenom za crveni tocak, shvate da tu uopste ne moze da stane klasican tocak. Znaci ima automobila, gde je rupa za tocak taman napravljena za copu i ne moze da stane veci tocak. Kod nekih automobila, otvor je dovoljno velik, ali kad se stavi klasican rezervni tocak, tepih koji stoji u gepeku ne moze da nalegne kako treba, vec se u gepeku pravi "grba" jer rezervni tocak nije ravan sa ostatkom gepeka? Klasican rezervni tocak jeste bolji, ali ako zivite u gradu ili naseljenom mestu, gde na svakom koraku imate vulkanizera i B. pumpe gde mozete doduvati gumu, zaista nema potrebe da bespotrebno vucarate veliki tocak i da vam gepek bude u haosu. Ovaj Fiatov rezervni tocak ima raspon od jedne do druge rupe (mereno po dijagonali) 98 milimetara i to mereno od sredine jedne rupe, do sredine druge rupe. Centralni otvor, znaci velika rupa izmedju 4 srafa je 58.1mm. Tocak sa ovim merama odgovara automobilima marke Fiat, Lada, Zastava, Lancia... Posto ovaj tocak ima 4 rupe za sraflenje, obicno se kaze da je to tocak sa rasponom od 4 puta po 98mm. Kad na to dodamo i precnik centralnog otvora od 58.1mm kazemo da je to tocak 4 puta 98 mm puta 58.1 mm. Vecina danasnjih proizvodjaca automobila umesto standardnog rezervnog tocka, znaci umesto felne na kojoj je guma istih dimenzija kao i ostale cetiri na kolima, u gepek postavljaju tocak dosta manjih dimenzija, a neki proizvodjaci, cak i ne stavljaju nikakav tocak, vec umesto njega stavljaju set za reparaciju, koji se sastoji od boce i malog kompresora. U slucaju busenja gume, sredstvo iz boce se uz pomoc kompresora (radi preko akumulatora)) ubacuje u gumu, tako da kompresor istovremeno naduvava gumu i izbacuje sadrzaj iz boce, koji sluzi za zapusavanje rupe. Set za reparaciju je predvidjen za rupe do 4-5mm. Ako na gumi imate rupu vecih dimenzija ili ako ste iskrivili obod felne naletanjem na rupu, sprej vam nece biti od koristi. U prodavnicama auto delova i opreme, pumpama ili mega-marketima mozete da kupite i boce-sprejeve pod pritiskom, tako da za njih ne treba kompresor. Takva boca se pomocu creva zasrafi za ventil na tocku i stiskanjem poklopca na boci, sadrzaj iz boce, gas i sredstvo za lepljenje se prebaci u gumu. Koliko ce takva boca naduvati gumu, zavisi od toga kolika je dimenzija gume. Spres boca sigurno nece isto naduvati gumu od 13 coli i 17. Ukoliko na kolima imate gume vecih dimenzija, mozda je pametno nositi i dva spreja. Neki proizvodjaci automobila u gepek ne stavljaju ni pomocni tocak, ni set za reparaciju, jer na svojim vozilima montiraju "run flet" gume. Postoje tri vrste run flet guma, ali posto ovde nije rec o njima, reci cu samo da su to gume sa posebnim ojacanjem, koje dozvoljavaju da se nakon busenja gume predje i do 500 kilometara, s tim da brzina voznje ne sme biti veca od 80km/h. Licno nisam vozio sa takvim gumama, ali ima vozaca koji tvrde da voznja sa takvim gumama nije prijatna kao sa obicnim gumama i kad im se takve gume potrose, postavljaju obicne standardne gume. Kazu da je osecaj posle zamene guma, kao da su seli u auto za jednu klasu iznad. NAPOMENA: Tekstovi su pisani na osnovu licnog dugogodisnjeg iskustva i znanja, a ponekad i uz pomoc podataka prikupljenih sa interneta. Tekstovi nisu namenjeni profesionalnim auto-mehanicarima, auto-elektricarima i ostalim profesionalcima koji se bave popravljanjem i odrzavanjem vozila, vec obicnim vozacima, koji bi mozda hteli da saznaju nesto vise. Trudio sam se da sto bolje i jednostavnije opisem delove koje prodajem i njihovu funkciju i ukoliko se negde i potkrala neka greska, ona nije namerna. Bicu zahvalan svakom, ko primeti neku neispravnost i o tome me obavesti putem mail-a na autootpadkidi@gmail.com ili porukom na 064/6639623.