Motorni kompjuter za Fiat Punto (Mk2) 1.2 16V
Cena: 50,00 €
Deo je za Fiat modele:
Punto (generacija II) |
Opis:
(CENA OVOG DELA JE 50€).
Prvi kompjuteri su poceli da se ugradjuju jos sedamdesetih godina proslog veka.
Tada je karburator zamenjen elektronskim sistemom za ubrizgavanje goriva.
Ubrzo posle toga elektronika je pocela da se krece u sasvim novom pravcu.
Tako je nastao I ECU (Engine Control Unit) ili jedinica za kontrolu rada motora.
Ta jedinica imala zadatak da na osnovu brojnih senzora rasporedjenih po motoru izracuna koliko goriva treba motoru u datom trenutku i da omoguci isporuku istog.
To je bio primarni zadatak ECU-a.
Kasnije je ECU poceo da kontrolise i momenat paljenja smese, pritisak turbo punjaca kao i brojne druge periferije.
Motorni kompjuter "ECU" je mikroprocesorski sistem koji potpuno upravlja radom motora.
Sastoji se od ulazne jedinice koja prikuplja ulazne vrednosti kao sto je: temperatura motora, temperatura ulaznog vazduha, broj obrtaja motora, zapremina ili masa usisanog vazduha, brzina vozila, sastav izduvnih gasova, opterecenje motora i mnoge druge.
Prikupljeni podaci se u AD konvertorima pretvaraju u digitalne vrednosti .
Mikroprocesor obradjuje primljene vrednosti i na osnovu njih odredjuje izlazne parametre kao sto su: vreme otvaranja brizgaljki (kolicina goriva), ugao paljenja itd. Podaci se azuriraju i obradjuju i po nekoliko desetina puta u sekundi.
Vrednosti se iz digitalnog oblika pretvaraju u analogni, pojacavaju i vode na izlazne pinove racunara a odatle na izvrsne elemente (brizgaljke, bobine itd).
ECU za svoj rad koristi senzore. Veliki broj puta u sekundi senzori salju svoja ocitavanja ECU jedinici o stanju i radu mortora. Na osnovu njih, ECU upravlja sistemom i daje odgovarajuce izlazne velicine definisane od strane fabrike kojima se regulise rad motora.
Ukoliko se neki od senzora pokvari, ECU jedinica prelazi na poseban, sigurnosni rezim rada - SAFE MODE. Tada motor i dalje nastavlja sa radom, ali sa smanjenim performansama.
Kompjuteri imaju mogucnost da pamte svaki nepravilan rad motora i da registruju trajne i prolazne nepravilnosti.
Danasnje ECU jedinice, poseduju poseban prikljucak - tkzv. OBD2 prikljucak, koji omogucava spajanje sa dijagnostickim softverom i citanje tih gresaka, sto olaksava posao serviserima.
Jedna od dobrih strana ECU-a je i ta sto se sada bez podizanja haube i otvaranja motora moze povecati snaga motora i to cip tuningom.
Cip tuning je metoda kojom se menjaju fabricki parametri vezani za kolicinu goriva, momenat paljenja kao i pritisak nadpunjenja. Ishod ovih radnji je povecavanje obrtnog momenta i snage motora.
Zbog sve veceg prisustva elektronike u automobilima, danasnji prosecan vozac, osim sipanja benzina, zamene tocka, zamene metlica na brisacima i jos nekih sitnica, nije u mogucnosti da radi nikakve druge popravke. Cak su i mnogi majstori, uglavnom stariji, ostali bez posla, jer nisu na vreme shvatili da dolazi vreme kompjutera-elektronike i da su karburatori, razvodnici, platinska dugmad... stvari koje odlaze u proslost.
NAPOMENA:
Tekstovi su pisani na osnovu licnog dugogodisnjeg iskustva i znanja, a ponekad i uz pomoc podataka prikupljenih sa interneta.
Tekstovi nisu namenjeni profesionalnim auto-mehanicarima, auto-elektricarima i ostalim profesionalcima koji se bave popravljanjem i odrzavanjem vozila, vec obicnim vozacima, koji bi mozda hteli da saznaju nesto vise.
Trudio sam se da sto bolje i jednostavnije opisem delove koje prodajem i njihovu funkciju i ukoliko se negde i potkrala neka greska, ona nije namerna.
Bicu zahvalan svakom, ko primeti neku neispravnost i o tome me obavesti putem mail-a na autootpadkidi@gmail.com ili porukom na 064/6639623.