Vinogradska 101, Novi Beograd, 11070, Srbija

064 / 66 - 39 - 623

Kociona plocica prednjih klesta za Fiat Seicento

/ / Kociona plocica prednjih klesta za Fiat Seicento

< Nazad

Kociona plocica prednjih klesta za Fiat Seicento
Cena: 2,00 €
Deo je za Fiat modele:
Seicento |

Opis:

(CENA OVOG DELA JE 2€). Kocione plocice su jedan od delova u sistemu za kocenje koje sluze da uspore ili potpuno zaustave vozilo koje se krece. Kada vozac zeli da uspori ili zaustavi vozilo, on nogom stiska pedalu kocnice na cijem se kraju nalazi jedna sipka koja nekad direktno, a najcesce preko servo pojacivaca kocnice ulazi u glavni kocioni cilindar. Glavni kocioni cilindar u sebi izmedju ostalog ima i dva klipa koji se sad potisnuti ovom sipkom pomeraju ka napred, guraju-potiskuju nestisljivu hidraulicnu tecnost koja dalje putem cevi stize do prednjih kocionih klesta. Tecnost takodje stize i do zadnjih tockova na kojima se obicno nalaze dobosi, ali ima vozila koja i pozadi imaju klesta, kao na primer Fiat Stilo, neki modeli Fiat Tipa... Ulje koje pod pritiskom stize do kocionih klesta vrsi pritisak na klip unutar klesta, klip potisnut uljem izlazi iz kocionih klesta i vrsi pritisak na kocione plocice koje se nalaze sa jedne i druge strane kocionog diska i one tim pritiskom, odnosno stezanjem diska vrse usporavanje ili potpuno zaustavljanje istog. Na delu Kocionih plocica koji dolazi u kontakt sa kocionim diskom nalazi se frikcioni materijal ciji je zadatak da trenjem uspori ili zaustavi okretanje diska, odnosno tocka.. Posto prilikom bilo kog trenja dolazi do trosenja, u ovom slucaju se trose i frikcioni materijal i disk s tim da je frikcijoni materijal meksi od diska, pa se on normalno vise i brze trosi. Obicno se diskovi menjaju kad se menja i drugi par plocica, sto opet umnogome zavisi od toga da li je frikcioni materijal na plocicama meksi ili tvrdji. Ukoliko se na kolima postavljaju plocice sa meksim materijalom, koji se brze trosi, onda se diskovi menjaju obicno na trecoj zameni plocica. Kada debljina frikcionog materijala koji se nalazi na plocici spadne ispod 3 milimetra, potrebno je zameniti dotrajale plocice. Neki su automobili opremljeni senzorima koji prepoznaju kada se kocione plocice istrose i kada se to desi na instrument tabli se upali lampica, najcesce u obliku zutog kruga sa po tri crtice izvan kruga sa leve i desne strane ili se upali lampica kojom se signalizira da je povucena rucna kocnica ili da u boci nema kocione tecnosti. Ukoliko vozilo nema senzore na plocicama, debljinu plocica bi trebalo proveravati na svakom malom servisu. Ovo je pametno raditi i kada imate senzore na plocicama, jer se uvek moze desiti da se zice sa senzora prekinu ili da sijalica na instrument tabli pregori. Jedno je sigurno, ukoliko vozite plocice do samog kraja u jednom trenutku cete pritiskom pedale kocnice osetiti vibracije i cuti grozan zvuk koji dolazi iz tockova, a koji proizvodi disk kada dodje u dodir sa metalnim delom plocice na kojem je ranije bio frikcioni materijal. Tad cete sigurno osetiti koliko je kocenje losije i ukoliko i dalje tako nastavite da vozite izrezbaricete disk koji cete kasnije moci samo da bacite. Jos jedan od pokazatelja da su vam plocice pri kraju moze biti i to sto u posudi za kocionu tecnost nedostaje tecnosti. Naime kada se plocice istrose, klipovi iz kocionih klesta vise izlaze vani, a taj prostor, odnosno leziste klipa se popunjava kocionom tecnoscu koja odlazi iz boce. Ukoliko primetite da vam je nivo tecnosti u boci na minimumu, prvo proverite unutrasnjost svakog tocka i ukoliko nijedan tocak nije prljav-mastan, znaci da tcnost nije tu izlazila i onda je verovatno tecnost otisla u prazan prostor klipa. Da bi se namontirale nove plocice koje na sebi imaju debeo frikcioni materijal, klipovi koji su zbog starih plocica bili skroz vani, sada se moraju vratiti u kociona klesta i kada se to uradi, kociona tecnost koja je do tada bila u lezistu klipova ce se vratiti u bocu i tada cete primetiti da se nivo tecnosti vratio na normalu, naravno ukoliko niste dolivali tecnost, jer ako jeste, sada cete imati visak koji ce prelivati iz boce. Plocice se obicno menjaju izmedju 50 i 100.000 kilometara, sto umnogome zavisi od nekoliko stvari, kao na primer od stila voznje, da li je voznja po gradu ili otvorenom putu, od tezine samog vozila, od toga da li je vozilo sa automatskim menjacem ili manuelnim, kao i naravno od kvaliteta samog frikcionog materijala koji je na plocicama. Mnogi vozaci misle da ukoliko kupe skuplje plocice, da ce one duze trajati, a u stvari je obrnuto. Cena kocionih plocica zavisi od kvaliteta frikcionog materijala na kocionoj plocici, odnosno toplotnoj izdrzljivosti i koeficijentu trenja koje taj materijal ostvaruje. U normalnim uslovima voznje skuplja plocica ce trajati manje od jeftinije jer svoj visoki koeficijent trenja, dakle mogucnost da sto brze zaustavi vozilo duguje i tome sto deo svog frikcionog materijala prenosi na disk i na taj nacin povecava svoje kocione sposobnosti dok su jeftinije plocice “tvrde” pa mogu i duze traju ali vise trose disk. Medjutim, u slucaju potrebe za dugotrajnim kocenjem kada temperature drasticno prelaze maksimum predvidjen za tu plocicu doci ce do paljenja i raspadanja frikcionog materijala jeftnijih plocica. Postoje nekoliko razlicitih vrsta plocica koje se razlikuju po materijalima i performansama, pa tako imamo organske plocice, polu-metalne (celik, bakar, gvozdje), keramicke, karbonske i karbonsko-keramice plocice. Nekad su se na kolima nalazile azbestne plocice, medjutim zbog ocuvanja zivotne sredine, one su izbacene iz upotrebe i umesto njih se najcsece montiraju polu-metalne, odnosno plocice ciji je frikcioni materijal mesavina gvozdja, celika i bakra. Kada se nove plocice montiraju na polovan disk, one nikad stopostotno ne nalezu na njega i zbog toga se nakon zamene plocica preporucuje da se pazljivo vozi prvih 200-300 kilometara, dok plocice potpuno ne nalegnu. Nakon sto se plocice zamene, obavezno je nekoliko puta stisnuti pedalu kocnice u mestu, kako bi se klip priljubio uz plocice. Kako bi se plocice sto pre prilagodile disku, neki proizvodjaci prave plocice tako da im je prvi sloj frikcionog materijala meksi od ostatka i jos i zaseku pocetak ivica plocica, kako bi sredina plocice odmah nalegla na sredinu diska, a ne da ivica plocice u pocetku naleze samo na spoljni deo diska koji obicno ima zub. Nivo kocione tecnosti treba redovno kontrolisati i po potrebi dopuniti, a preporucuje se i kompletna zamena tecnosti u sistemu svake druge godine, jer se u posudi za skladistenje ulja za kocenje vremenom pojavi vlaga koja moze ugroziti rad kocnica. Savremenija vozila imaju pokazivace nivoa kocione tecnosti u boci i ukoliko je nivo nizak, vozilo se ne moze pokrenuti. NAPOMENA: Tekstovi su pisani na osnovu licnog dugogodisnjeg iskustva i znanja, a ponekad i uz pomoc podataka prikupljenih sa interneta. Tekstovi nisu namenjeni profesionalnim auto-mehanicarima, auto-elektricarima i ostalim profesionalcima koji se bave popravljanjem i odrzavanjem vozila, vec obicnim vozacima, koji bi mozda hteli da saznaju nesto vise. Trudio sam se da sto bolje i jednostavnije opisem delove koje prodajem i njihovu funkciju i ukoliko se negde i potkrala neka greska, ona nije namerna. Bicu zahvalan svakom, ko primeti neku neispravnost i o tome me obavesti putem mail-a na autootpadkidi@gmail.com ili porukom na 064/6639623.