Vinogradska 101, Novi Beograd, 11070, Srbija

064 / 66 - 39 - 623

EGR ventil za Fiat Punto (Mk1) 1.6

/ / EGR ventil za Fiat Punto (Mk1) 1.6

< Nazad

EGR ventil za Fiat Punto (Mk1) 1.6
Cena: 30,00 €
Deo je za Fiat modele:
Punto (generacija I) |

Opis:

(CENA OVOG DELA JE 30€). Sta je i cemu sluzi EGR ventil? EGR ventil je jos jedan deo koji se nalazi na nasim vozilima iskljucivo iz jednog razloga, a to je zbog ocuvanja zivotne sredine. EGR je skracenica od "Exhaust Gas Recirculation", sto bi u prevodu znacilo "recirkulacija izduvnih gasova", odnosno od "Engine Gas Return" (povrat gasova motora). Radi se, dakle o sistemu za recirkulaciju izduvnih gasova, a ugradjuje u savremene benzinske i dizel motore i uslov je za postizanje Euro 5 i 6 normi. Uloga EGR-a je da smanji zagadjenje tako sto ce deo izduvnih gasova vratiti u motor. Izduvni gasovi bogati ugljen-dioksidom sluze da ohlade smesu u komori za sagorevanje, jer visoka temperatura u njima pogoduje stvaranju azotnih oksida, koji su izuzetno stetni za zivotnu sredinu. Vracanjem dela izduvnih gasova u usisnu cev, snizavaju se visoke temperature sagorevanja, cime se znatno smanjuje sadrzaj kancerogenih azotnih oksida u izduvu. Kolicina izduvnih gasova koja recirkulise na benzinskim motorima iznosi do 20%, a u dizelima i do 60%. Njihova kolicina zavisi od broja obrtaja, opterecenju i temperaturi motora, a podesava se stepenom otvorenosti EGR ventila. Kod benzinskih motora, EGR smanjuje mogucnost za samozapaljivanjem (kada dolazi do paljenja bez varnice, usled visoke kompresije, kao kod dizela). EGR ventil radi suprotno kod dizelasa i benzinaca. Kod dizela prilikom rada na minimumu EGR ventil je potpuno otvoren i moze da obezbedi i do 60% prisustva sagorelih gasova u komori za sagorevanje. Prilikom povecanja snage i obrtaja on se u potpunosti zatvara. Za promenu, kod benzinaca EGR je potpuno zatvoren na leru i polako se otvara sa povecanjem snage. Ipak, maksimalno ucesce izduvnih gasova iznosi do 20%. EGR-om upravlja motorni racunar preko elektromagnetskog sklopa s potenciometrom, koji odredjuje polozaj ventila i stepen njegove otvorenosti. Problemi sa ovim ventilom nastaju kada se on zaprlja od cadji iz izduva i prestane da funkcionise kako treba. Najcesce Probleme sa zacadjenjem imaju dizel motori i veoma retko benzinski. Simptomi zacadjenja su podrhtavanje u leru, pad snage motora, miris izduvnih gasova u kabini, crn dim koji izlazi iz auspuha, trzajima tokom voznje i gubitkom snage motora, kada on ne moze da postigne preko 3.000 obrtaja. Zaprljan EGR ventil najbolje se primeti po tome sto je auto mrtav na malim obrtajima. Cesto svi ovi problemi nestaju samo ciscenjem ventila. Postupak nije suvise komplikovan, traje 1-3 sata i potrebno je malo alata, dobre volje i spremite hirurske rukavice, inace ce vam ruke biti crne narednih nekoliko dana. Ako niste vicni popravkama, za taj posao ce vam u servisima uzeti 20-ak evra. Ako je EGR ostecen i ako je potrebna njegova zamena, cene novih se krecu od 100€ pa navise. Kod nas na otpadu, cene se krecu od 30€ pa na gore. U Srbiji preko 90% vozaca se odlucuje na njegovo zatvaranje i izbacivanje iz funkcije, umesto ciscenja ili zamene, otuda i slaba potraznja za ovim delom. Veliki broj vozila koja dodju iz inostranstva dodju sa vec zatvorenim EGR-om, znaci ovo nije nesto sto se ne radi i "preko". EGR ventil je podlozan otkazu rada zbog zacepljenja, pre svega usled talozenja cestica cadji. Ventil moze da ostane potpuno otvoren, potpuno zatvoren, ili moze da ima sporu reakciju. Ako je zaglavljen u otvorenom polozaju, kod benzinaca ce izazvati los rad na leru, a kod dizela ce izazvati smanjenje snage i crn dim iz auspuha. Ako je EGR ostao zatvoren, izazvace preterano lupanje kod dizelasa i povecanu potrosnju goriva kod benzinaca. Najcesci uzroci zacadjenja EGR ventila su ucestale voznje na kratkim relacijama, previsoka kolicina ulja u motoru, sagorevanje ulja zbog losih karika i gumica na glavi motora, zacepljen iberlauf, neispravan turbopunjac, neredovna zamena ulja i filtera, koriscenje mineralnog ili polusinteticnog ulja umesto sinteticnog. Ako je povratni pritisak u izduvnom sistemu previsok, pri vecim opterecenjima kod dizel motora EGR ventil se moze sam otvoriti. Tada cesto izgori membrana i ventil se unisti. Prepoznatljiv znak ove greske je promena boje na kucistu ventila (poplavi). Posledica je podrhtavanje motora u praznom hodu, pad snage i miris izduvnih gasova u kabini. Savet za preventivu: Ako automobil vozite samo po gradu, ocekujte da dodje do prevremenih problema sa EGR ventilom. Svako vozilo novije generacije pozeljno je s vremena na vreme voziti na otvorenom putu, jer se tako EGR ventil oslobadja velike kolicine cadji koja je nakupljena u njemu. Osim stila voznje, bitan faktor koji odredjuje stanje unutar ovog ventila je kilometraza koju je automobil presao. Prvi simptomi se najcesce javljaju izmedu 150 i 200 hiljada kilometara. Na dijagnostici se u realnom vremenu moze videti ponasanje EGR ventila i evo kako je to opisao clan jednog foruma: Kad sam krenuo onako hladan (koliko moze na 36 C) otvarao je u voznji oko 12%, kad se zagreje (dijagnostika pokazuje 82 C-kazaljka vertikalna) u voznji otvoren 1%. Dok recimo stojim na semaforu motor na leru EGR otvoren 46% , cim krenem zatvori na 1%. Na usponu trecom vozim svo vreme 1% i tek pri vrhu uspona otvori 13% i recimo posle 100-tinjak metara ponovo 1%. Koliko sam provalio EGR najvise otvara na leru i kod jaceg opterecenja da smanji temp izduvnih gasova (jer pri velikim temperaturama rastu koncentracije NOx gasova). Na JTD motorima, moguce je fizicki zatvoriti EGR ventil ubacivanjem limene plocice debljine 2-3mm na ulazu u EGR ventil i nije potrebno nista vise raditi, cak ni raskacinjati dzek, dok je na multidzet motorima malo komplikovanje, jer kod njih nakon fizickog zatvaranja, auto hoce da upali lampicu CHEK ENGINE, koja se onda mora softverski ugasiti. Negativna strana zatvaranja EGR-ventila je sporije zagrevanje motora, a samim tim i slabije grejanje zimi. Razlog ovome je sto zatvaranjem EGR ventila izbacujete iz funkcije hladnjak EGR-a (ona cev koja smeta pri zameni termostata na JTD-u) kroz koji idu vreli gasovi od izduva ka EGR-u a rashladna tecnost ih hladi. Vreli izduvni gasovi koji od izduvne grane idu ka EGR-u prolaze kroz tu cev-hladnjak i dodatno greju rashladnu tecnost motora, pa tako i motor brze postize radnu temperaturu, a samim tim i grejanje u kabini vozila. Ovo je nesto sto je primetila vecina onih koji su vozili sa EGR-om, a onda ga blokirali. Neki vozaci tvrde da kod njih nema razlike, ali po logici stvari, ipak bi trebalo da se oseti neka razlika, pa ce pre biti da su EGR ventil zatvorili u sred leta, a zaboravili su kako im je vozilo grejalo prosle zime. Tvrdnju da ipak ima razlike, najvise primete oni koji zimi po hladnim danima odluce da blokiraju EGR. Pozitivna strana zatvaranja EGR-a je sto vise nema prljanja usisne grane, znaci vise u nju ne ulazi dim iz izduvne grane, pa nema ni nastajanja cadji ili smole i vise se ne suzava dotok vazduha. Isto tako po logici stvari, ako u usisnu granu ubacujete izduvne gasove vi remetite cisto sagorevanje, a to je smesa gorivo-vazduh. Sada umesto goriva i vazduha vi tu imate smesu gorivo-vazduh i izduvne gasove, a po meni to remeti cisto sagorevanje, a to samim tim brze zacepljuje DP flter, kao i katalizator. Ovo je neko moje licno razmisljanje i ne mora da bude tacno, ali ako znamo da je uloga EGR-a ocuvanje zivotne sredine, onda ne bi trebalo da cudi, sto je on postavljen na motoru uprkos tome sto istom steti. Siguran sam da ga proizvodjaci vozila nisu svojevoljno tu postavili, vec da im je to nametnuto uvodjenjem euro 5 i 6 normi, a ko zna u buducnosti sta ce im jos biti nametnuto. Evo po meni jos jednog dokaza, da je taj EGR u cilju ocuvanja zivotne sredine nametnut na stetu motora. Posmatrajmo to ovako sa jedne strane ispred EGR ventila imate interkuler, ciji je zadatak da rashladi i obogati sabijen vazduh iz turbine, a onda s druge strane imate ovaj ventil, koji radi sasvim suprotno i zadatak mu je da greje vazduh ubacivanjem toplih produkata sagorevanja i tako ponistava efekat turbo-punjaca. U razgovoru sa musterijama, a i citajuci po forumima, vidim da se 90% vlasnika dizel vozila opredeljuje za zatvaranje EGR ventila, cak i kad on ne pravi probleme, jer se vode logikom, da se auto gusi vracanjem izduvnih gasova u usisnu granu. Za razliku od njih, mali broj ostalih vodi se logikom, da nije to neko bezveze izmislio i da ne mozemo mi da znamo bolje od inzenjera, kao i da treba voditi racuna o ekologiji. Neki cak tvrde da je radjeno neko istrazivanje, gde se doslo do zakljucka da se zatvaranjem EGR-a povecava potrosnja za oko 5%, kao i da zatvoren EGR zna da napravi probleme turbo-punjacu. EGR ventil se veoma retko trazi na auto-otpadima, barem kod mene i to je jos jedan pokazatelj da ga vozaci radije zatvaraju, nego sto ga ciste ili menjaju. Inace dobro ociscen EGR ventil, je jednako dobar, kao i nov. Evo nesto i o azotnim oksidima. Moderni dizel motori imaju oko 96 odsto manju emisiju azotnih oksida nego oni proizvedeni pocetkom 1990-tih . Merenja pokazuju da su dizel automobili odgovorni za priblizno 10% emisija azotnih oksida (NOx) u Nemackoj. Osim drumskog saobracaja, drugi izvori ukljucuju proces proizvodnje energije (27%) i privatna domacinstva (11%). Ostaje 52% koja dele industrija i automobili koji koriste benzin. Evropska unija je 2000. uvela normu Euro 3. Od tada su emisije azotnih oksida iz dizel motora vec smanjene za 84%. Najnovija, Euro 6 norma za emisije prvenstveno nalaze nize maksimalne vrednosti za emisije cestica i azotnih oksida iz vozila. Prethodna, Euro 5 norma dozvoljavala je za dizel motore maksimalno 180 mg po kilometru. Od 1. septembra 2015. dizel motori ce biti ograniceni na samo 80 mg emisija azotnih oksida po kilometru (benzinski motori: 60 mg po kilometru). U cilju dodatnog poboljsanja modernog dizel motora, Bosch koristi pristup koji kombinuje unutrasnje sagorevanje sa obradom izduvnih gasova. Jedna od kljucnih tehnologija na tom podrucju je Denoxtronic koji moze da smanji kolicinu azotnih oksida do 95 odsto. Na taj nacin moguce je ostvariti ogranicenje od 80 mg azotnih oksida po kilometru a u nekim slucajevima emisije mogu biti cak i nize od navedene granice. Sistemi poput Denoxtronica funkcionišu tako što ubrizgavaju tecnu ureu bez mirisa, poznatu kao AdBlue, u protok izduvnog gasa. Ona stvara reakciju s izduvnim gasom i pretvara azot oksid u bezopasnu paru i azot. I sta reci na kraju, ako ti je stalo do zastite zivotne sredine, a mozda na stetu svog vozila, cisti ili menjaj, a ako nije zatvaraj i to je to. NAPOMENA: Tekstovi su pisani na osnovu licnog dugogodisnjeg iskustva i znanja, a ponekad i uz pomoc podataka prikupljenih sa interneta. Tekstovi nisu namenjeni profesionalnim auto-mehanicarima, auto-elektricarima i ostalim profesionalcima koji se bave popravljanjem i odrzavanjem vozila, vec obicnim vozacima, koji bi mozda hteli da saznaju nesto vise. Trudio sam se da sto bolje i jednostavnije opisem delove koje prodajem i njihovu funkciju i ukoliko se negde i potkrala neka greska, ona nije namerna. Bicu zahvalan svakom, ko primeti neku neispravnost i o tome me obavesti putem mail-a na autootpadkidi@gmail.com ili porukom na 064/6639623.