Cena: 1,00 €
Deo je za Fiat modele:
Uno (generacija I) |
Opis:
(CENA OVOG DELA JE 1€).
Zadatak drzaca razvodnika je da ucvrsti-drzi razvodnik na svom mestu, kako se ne bi pomerao levo-desno i samim tim pomerio ugao paljenja.
Kao sto svi znamo da bi motor automobila upalio, potreban je benzin i varnica koja ce taj benzin da upali.
Kako bi se varnica dovela do svecica i to tacno na vreme i po odredjenom redosledu, koristi se razvodnik (distributor) paljenja.
Razvodnik paljenja moze da se nalazi na bloku ili na glavi motora.
Prvi-stariji razvodnici su imali platinsku dugmad, a kasnije su platinska dugmad zamenjena jednim elektronskim impulsatorom.
Glavni delovi razvodnika sa platinama su: Kuciste, osovina sa bregovima (za otvaranje platina), vakum pumpa (za korekciju paljenja), centrifugalni tegovi, noseca ploca, platine, kondezator, razvodna ruka i razvodna kapa.
Elektronski razvodnik, umesto platina ima elektronski impulsator i umesto osovine sa bregovima ima osovinu sa perajima, koja sluze da preseku magnetnu liniju.
Elektronski razvodnik nema kondezator, jer nema kontakta, a samim tim ni iskrenja.
Kod razvodnika "platinasa", varnicu bi dobili svaki put kada se platine otvore, a kod elektronskog razvodnika, svaki put kada bi presekli magnetnu liniju.
Glavni delovi za stvaranje struje su izmedju ostalog: Akumulator, kontakt brava, bobina, razvodnik, kablovi i na kraju svecice.
Zadatak razvodnika je da struju visokog napona koja nastane u bobini razvede na svecice i to tacno na vreme (kad je klip u gornju mrtvu tacku) i tacno odredjenim redosledom, kako bi u pravom trenutku zapalio smesu vazduha i benzina.
Uloga platina je da prekida primarnu struju bobine u taktu rada motora. Za svaki prekid dobijaju se jedan visokonaponski impuls i jedna varnica.
Ako motor ima jedan cilindar, platina prekida struju samo jednom, a ako motor ima cetiri cilindra, platina mora cetiri puta da se otvori i prekine primarnu struju u toku jednog obrtaja.
Problem sa razvodnicima "platinasima" je bio taj sto su platine morale cesto da se steluju, jer se trosio deo gde se spajaju, a i deo koji se naslanja na osovinu sa 4 brega, koji i otvara platine se takodjer habao.
Jos jedan problem kod platina je taj sto kod svakog otvaranja dolazi do elektricnog luka, koji se javlja prilikom prekidanja strujnog kola sa velikim iduktivnim otporom, a da bi to eliminisali, postavlja se kondezator, koji eliminise to iskrenje.
Elektronsko paljenje, nije nista drugo nego izbacivanje platinskih dugmadi iz razvodnika paljenja, odnosno, zamena kontaktnog prekidaca bezkontaktnim.
Ovom modifikacijom, eliminisalo se servisiranje i cesta zamena platina, a i omogucila se veca preciznost indukcije visokog napona i praznjenje bobine (iskre).
Umesto platina i kondenzatora, ubacen je tranzistorski modul, a umesto bregova na osovini, koji otvaraju platine, sada imamo osovinu sa cetiri peraja.
Prolaskom peraja ispred zavojnice, dolazi do generisanja napona. Generisani napon ukljucuje tranzistor, koji prekida strujni krug bobine.
Najcesci kvarovi razvodnika su:
-probijanje razvodne kape
-Pregorevanje platinskih dugmadi ili impulsatora
-lomljenje razvodne ruke
-luft u osovini razvodnika
I platinski i elektronski razvodnici polako odlaze u istoriju, a na njihovo mesto dolaze nekakve male crne kutije u kojima se nalazi tek par elektronskih komponenti, ali o tome u delu o elektronskoj upravljackoj jedinici.
NAPOMENA:
Tekstovi su pisani na osnovu licnog dugogodisnjeg iskustva i znanja, a ponekad i uz pomoc podataka prikupljenih sa interneta.
Tekstovi nisu namenjeni profesionalnim auto-mehanicarima, auto-elektricarima i ostalim profesionalcima koji se bave popravljanjem i odrzavanjem vozila, vec obicnim vozacima, koji bi mozda hteli da saznaju nesto vise.
Trudio sam se da sto bolje i jednostavnije opisem delove koje prodajem i njihovu funkciju i ukoliko se negde i potkrala neka greska, ona nije namerna.
Bicu zahvalan svakom, ko primeti neku neispravnost i o tome me obavesti putem mail-a na autootpadkidi@gmail.com ili porukom na 064/6639623.