Vinogradska 101, Novi Beograd, 11070, Srbija

064 / 66 - 39 - 623

Fiat Tipo Mk1

/ / Fiat Tipo Mk1

Fiat Tipo Mk1

Fiat Tipo (tip 160) je mali porodicni automobil dizajniran od strane I.DE.A Instituta dizajnerske  kuce i proizveden od strane Italijanskog proizvodjaca Fiata izmedu 1988. i 1995. godine.

Tipo je u pocetku bio dostupan samo kao hatchback sa petoro vrata.

Automobil je u potpunosti izradjen iz pocinkovanog lima kako bi se izbegla rdja, koja je neprijatelj lima, a izgradjen je na potpuno novoj platformi, koja je kasnije koriscena na Fiat, Alfa Romeo i Lancia modelima.

Takodjer se isticao zbog kockastog stylinga i Putnickog prostora koji je bio veci, nego kod drugih automobila iz te klase, na primer Ford Sierre.

Ova vrsta dizajna slicna je dizajnu manjeg modela po imenom Uno, koji je pokrenut pet godina pre Tipa.

Ovaj model je 1989. godine u Evropi osvojio nagradu "automobil godine" i u Irskoj nagradu "Car of the Year".

Automobil je bio izuzetno popularan u Brazilu, cak je nadmasio i Volkswagen GolF , koji je bio najprodavaniji automobil u Brazilu, unazad 20 godina.

Tipo je doziveo facelifted 1993. godine, kada se pojavila verzija sa troja vrata.

Od spoljni promena, to su bili farovi, novija verzija je imala uze farove kao i prednju masku.

Postojala su tri nivoa opreme S, SX i SLX, a postojao je i GT model sa novim 2.0 L motorom.

Tipo je prestao da se proizvodi 1995. godine, kada ga je zamenio model Brava sa petoro i Bravo sa troja vrata. Tempra limuzina i karavan su zamenjene Mareom .

Bravo i Brava su se dobro prodavali sirom Evrope ali Marea je lose prosla na vecini trzista iako je po meni Marea, a narocito u karavan verziji, daleko bolja od oba modela, a narocito "Brava" koja je imala ruzna zadnja svetla.

Tipo je prilicno dobro prodavan u Velikoj Britaniji, u pocetku je osvajao pohvale za svoj inovativni i prakticni dizajn, kao i za njegove dobre vozne karakteristike.

1.1 litarska verzija nije bila dostupna u Velikoj Britaniji, vec je osnovni model bio sa 1,4-litarskim motorom.

Futuristicka digitalna instrument tabla se pokazala nepouzdanom.

Automobil je u Velikoj Britaniji pokrenut u pravom momentu, jer nijedan od tri velika proizvodjaca (Ford , Vauxhall i Austin Rover) nije imala automobil ove velicine od 1984. godine, medjutim, kasnije su i oni poceli da prave automobile u ovoj klasi, pa je vremenom zbog povecane konkurencije prodaja Fiat Tipa opala.

U posljednje dve godine 1994/95. malo je porasla prodaja ovog modela, na to je uglavnom uticala niska cena modela 1.4.

Proizvodnja izvan Italije.

Fiat uno se u Brazilu poceo proizvoditi 1995. godine sa jednim nivo-om opreme i to sa 1.6 litarskim osmoventilskim motorom sa direktnim ubrizgavanjem goriva, koji je zbog te izmene imao 10KS vise od prethodnog modela.

Tipo je Takodjer radjen u turskoj (Tofas).

Automobili izradjeni u tofasu, nisu imali katalizatore, pa su zbog toga imali malo vise konjskih snaga od modela prikazanih u donjoj tabeli.

Turski automobili su imali mali logo "TOFAS" na levoj strani vozila i proizvodnja je tamo nastavljena do 2000. godine.

Benzin

Model                       Motor          kubikaza     Snaga u KS     

1.1 FIRE               160A3.000          1.108 cm3     56 KS

1.4 odnosno, S               160A1.046             1.372 cm3     70 KS
                          159A2.000          1.372 cm3       78 KS

1,4, DGT                160A1.000          1.372 cm3     71 KS
                          160A1.o48             1.372 cm3       72 KS
                          
1.6 odnosno                159A3.046             1.581 cm3     80 KS
                          159A3.048             1.581 cm3       76 KS

1.6 DGT                160A2.000         1.581 cm3     86 KS
                                                1.581 cm3       82 KS

1,6 odnosno               149.C2.046             1.585 cm3     90 KS

1,7 odnosno 1,6                                 1.676 cm3       90 KS

1,8 odnosno               159A4.000          1.756 cm3     110 KS

1.8 16V tj Sedicivalvole  160A5.000         1.756 cm3     138 KS

2,0 odnosno               159A6.046             1.995 cm3     115 KS
                          159A5.046                             109 KS

2.0 16V tj Sedicivalvole  160A8.046             1.995 cm3     148 KS

2,0 odnosno 16V Sport       836A3.000             1.995 cm3     142 KS

Dizel

Model                      Motor                     kubikaza     Snaga u KS

1.7 D, DS              149B4.000             1.697 cm3     58 KS

1,9 DS DGT              160A7.000             1.929 cm3     65 KS

1.9 T.ds, DSX              850A6.000             1.929 cm3     92 KS


Svi modeli su radjeni sa manuelnim petostepenim menjacem i automatskim cetvorostepenim.


Dimenzije

Medjuosovinski razmak tockova     2.540 mm
Duzina                             3.958 mm
Sirina                             1.700 mm
Visina                             1.445 mm

Masa praznog vozila             1,020-1,230 kg

Na platformi Fiat tipa, radjena su jos 5 automobila i to: Lancia Dedra, Fiat Tempra, Alfa Romeo 155, Fiat Coupe i Lancia Delta. Svi ovi modeli su uvedeni 1993 godine.

NAJCESCE TRAZENI POLOVNI DELOVI ZA OVAJ MODEL SU: Farovi, prednja maska, prednji branik, prednja sedista, vakum pumpa servo kocnice (kod dizel motora), glava motora i bregasta (kod dizel motora)...