Vinogradska 101, Novi Beograd, 11070, Srbija
064 / 66 - 39 - 623
Fiat Ritmo je automobil Italijanskog proizvodjaca Fiata , koji je pokrenut 1978. godine u Torinu. To je mali porodicni automobil s avangardnim dizajnom. Radjeno je ukupno 3 serije sa malim modifikacijama. prva serija je pocela 1978, druga 1982, a treca 1985 godine. Ritmo je negde nazivan i Fiat strada, a u Spaniji je poceo da se radi 1979. godine pod imenom Seat Ritmo, a 1982 godine je doziveo facelift i nazvan je Seat Ronda.
Anegdotski razlog za promenu imena u severnoj Americi je bio taj sto je ime asociralo na menstrualni ciklus "ritam", a pod tim imenom je postojala brendirana marka ulozaka.
Prva serija Fiat ritma
Fiat je zapoceo rad na RITMO hatchback, kao zamena za Fiat 128 limuzinu iz 1972. godine. poceo je da se radi pod kodnim imenom 138 i u stampi se nagadjalo, da ce to ime i ostati, medjutim fiat je umesto trocifrenog broja, ovaj model nazvala Ritmo. Za vecinu tržišta Engleskog govornog podrucja, Velike Britanije, SAD-a i Kanade, ovaj model je nazivan Strada.
Tehnološki Ritmo nije bio nesto posebno napredan, jer se temeljio na prethodni model Fiat 128, ali na nacin na koji je proizveden jeste, jer je ovaj model sklapan pomocu robota, zbog toga je reklamiran pod sloganom "handbuilt roboti". Za razliku od prethodnika Fiata 128, koji je imao metalne branike, ovaj model je imao siroke plasticne koji su mogli bez ostecenja da upiju manje udarce.
Nudjeni su sa benzinskim SOHC motorima 1100cm3 (60 KS), 1300cm3 (65 KS) i 1500cm3 (75 KS), koji su bili zivahni i ekonomicni.
Ritmo je osvojio drugo mesto u Evropi u takmicenju automobil godine i to iza "Simca-Chrysler Horizon" .
Iako je dobro primljen na Italijanskom i Nemackom trzistu, prva serija Ritma je dosta kritikovana zbog proste unutrasnjosti (na pr. nije imao tapacire na vratima) i zbog drugih montažnih nedostataka. Kao posledica toga, Fiat je 1979. poceo da stavlja aluminijmske felne, svetla za maglu,tapacire na vratima od velura, nudjeni su i sa automatskim menjacima.
1981.godine. pokrenuta je i sportska verzija "Ritmo 105TC" sa troje vrata i DOHC motorom od 1585 cm3, koji se jos koristi u modelima 131 i 132. Ovaj automobil koristi 14-incni (360 mm) tockove. Britanski i irski modeli imali su crne i srebrne Cromodora aluminijske felne (5,5 x 14) kao standardnu opremu.
Te iste 1981. Fiat je prikazao Ritmo 125TC Abarth. 125TC je izmenjen i poboljsan 105TC sa DOHC motorom od 1.995cm3 (123 KS), imao je ventilirajuce prednje diskove, nov 5-brzinski ZF manuelni menjac, izmenjen i ojacan trap. Spolja se 125TC razlikovao samo malo od 105TC.
Ovaj model je radjen i kao kabriolet/Bertone Ritmo Cabrio
Godine 1983, pojavio se i Ritmo 130TC Abarth. koji se temelji na 125TC sa motorom 1.995 cm3, ali sa povecanom konjsom snagom na 128KS, snaga je povecana tako sto je jednogrlni Weber karburator zamenjen sa dva Solex / Weber karburatora. 130TC imao je maksimalnu brzinu od 195 km/h i ubrzanje od od 0 do 100 km/h za 7,8 sekundi. Opremljen je sportskim recaro sedistima.
Trece serije Fiat Ritmo.
1985 Ritmo je doziveo male promene, umesto okruglih rucki na vratima, stavlajane su pravougaone, kao kod Fiat Regate, jedino su na Ritmu sa 3 vrata ostale okrugle rucke. Na vratima su stavljane plasticne lajsne kao kod Fiat regate, a izmedju zadnjih svetala postavljena je crna siroka plastika.
Dotadasnji motor od 1714 cm3 dizelski motor je zamenjen sa 1697 cm3 iz Una 60D koji razvija 60KS.
Fiat Ritmo je prestao da se proizvodi 1988 godine, kada ga je zamenio Fiat Tipo.
Spanski proizvodjac automobila Seat poceo je da se bavi proizvodnjom automobila daleke 1948 godine i to proizvodeci kopije italijanskih automobila.
Početkom 1980 su počele opsežne rasprave izmedju glavnih akcionara Španske vlade i Fiat-a o finansiranju i upravljanju preduzećem. SEAT-u su trebale velike kapitalne investicije na koje Fiat nije bio spreman. Godine 1982 je prekinuta saradnja sa Fiat-om, posle skoro 30 godina. Prvi automobil pod brendom SEAT a bez pomoći Fiat-a se pojavio u 1982 pod nazivom SEAT Ronda. Ovaj automobil je bio vrlo sličan modelu Fiat Ritmo i Fiat je tužio SEAT. Tadašnji predsednik firme SEAT, Juan Miguel Antonanzas, je odlučio da skrene pažnju novina tako što je sve različite delove od modela Fiat Ritmo označio žutom bojom. Time je spor okončan. Pričalo se da je Fiat, veoma ljut uglavnom zato što je SEAT Ronda u stvari sličan palniranom modelu Fiat Ritmo koji zbog te podudarnosti nije mogao da proizvodi.
Moje licno zapazanje u vezi ovog automobila je da su imali jako losu limariju, a sto se mehanike tice, slicna je i sa ostalim modelima iz tih godina, sto znaci da je dosta solidna.
Najcesce trazeni delovi za ovaj model su motori, jer su ih uzimali i stavljali u jugice, narocito se trazio 1.5 SOHC sa 85KS. pored motora, trazeni su i lukovi koji su spajali patos i prednji vezni lim, a sluze za ucvrscivanje prednjeg dela. Taj deo su takodjer uzimali za Jugice.