Vinogradska 101, Novi Beograd, 11070, Srbija
064 / 66 - 39 - 623
Fiat Punto je Italijanski automobil koji je poceo da se proizvodi 1993. godine i njegova proizvodnja traje i dan danas.
Interno kodnog imena Projekat 176, Punto je bio najavljen 1993. godine kao zamena za stari Fiat Uno i pokrenut je krajem 1993 pocetkom 1994, zavisno od trzista.
Fiat Punto je 1995. proglasen Evropskim automobilom godine, pobedivsi suparnika Volkswagen Polo.
Punto je dizajnirao Giorgetto Giugiaro i bio je dostupan sa troje i petoro vrata kao i kabriolet sa dvoje vrata.
Fiat Punto Cabriolet prve serije, imao je otvaranje i zatvaranje krova na elektricni pogon i bio je jedan od najjeftiniji kabriolet automobila na svetu u to vreme.
Posebne verzije prve generacije Punta su Punto sa 6-stepenim menjacem, Punto Selecta sa automatskim mjenjacem, i Punto ED (Ekonomicni pogon), 1.1 Punto cija je peta brzina dizajnirana za visoku stednju goriva.
Motori koji su ugradjivani u Punto iz prve serije.
1.1 SPI 1108 cm3 54 KS pri 5500 obrtaja u minuti
1.2 SPI 1242 cm3 60 KS pri 5500 obrtaja u minuti
1.2 MPI 1242 cm3 73 KS pri 5000 obrtaja u minuti
1.2 16v 1242 cm3 86 KS pri 6000 obrtaja u minuti
1.4 turbo 1372 cm3 133-136 KS pri 5750 obrtaja u minuti
1.4 turbo 1372 cm3 131 KS pri 5600 obrtaja u minuti
1.6 MPI 1581 cm3 90 KS pri 5750 obrtaja u minuti
1.7 D 1698 cm3 57 KS pri 4500 obrtaja u minuti
1.7 TDS 1698 cm3 64 KS pri 4500 obrtaja u minuti
1.7 Turbo D 1698 cm3 72 KS pri 4500 obrtaja u minuti
NAJCESCE TRAZENI DELOVI ZA PUNTO 1 su: Prednji motor brisaca, zadnji motor brisaca, ventilator hladnjaka motora, alternator, prednja sedista, viljuske tockova, monopoint i glave motora sa bregastima kod dizel motora 1.7
Druga generacija Punta se u Italiji proizvodila (1999-2010) i u Srbiji kao Zastava 10 (2006-2008)
Druga generacija Punta, kodnog imena Projekat 188, pokrenut je u 1999. na Frankfurtskom sajmu automobila . Model je zadrzao izvorno prepoznatljiv dizajn, ali je ipak sve potpuno modernizovano. Novi Punto je postao prvi Fiat u posljednjih nekoliko decenija koji je poneo nov okrugli FIAT-ov znak.
Ovaj model je lansiran u cast stogodisnjice postojanja FIAT-a
1.1 i 1.4-L turbo motori su prestali da se koriste zbog problema sa emisijom izduvnih gasova i zato su korisceni samo benzinski 1,2 motori sa 8 ventila (60KS) ili 16 ventila (80KS), odnosno 1,9 dizel, sa ili bez common-rail ubrizgavanja.
Ponudjene su dve sportske verzije i to sa motorima 1,2 L 16 ventila sa manuelnim sestostepenim menjacem i 1,8-L HGT koji dostizu 210 km/h.
1,2 16V model takodjer ima Speedgear CVT-opremu (sa sekvencijalnim rucnim menjanjem brzina, sedam za Sporting model). 1,8 L HGT ubrzava 0-100 za 8,0 sekundi. HGT je takodjer dostupan (u ogranicenom broju) kao "HGT Abarth" kome su dodati dublji branici, zadnji spojler, bocni pragovi, nove aluminijumske felne i presvlake. HGT Abarth nije imao tehnickih poboljsanja u odnosu na redovne HGT.
Druga generacija Punta je takodjer usvojila Dualdrive elektricni servo, umesto hidraulicnih pumpi koje pokrecu motori. To je rezultiralo smanjenom potrosnjom goriva i manjim zagadjenjem zivotne sredine. Potrosnja goriva je oko 5,6 l u gradu i 3,9 l na otvorenom.
Pocetkom 2003. godine, Fiat je doziveo drugi facelift gde je doslo do izmena na platformi, ukljucujuci i velike promene eksterijera, stylinga i motora. Dosta promena je uradjeno zbog novog zakona o bezbednosti pesaka u saobracaju.
Promene motora ukljucuju novi 1,4 L 16V motor, uz 1.2 i 1.2 L 16V varijante, te uvodjenje dve HGT verzije, kao i 1,9 L Multijet dizel motor i 1.8 L 16v benzinski motor, koji bi mogao dosegnuti gotovo 210 km/h koji je stavljan i pre-facelifta. Pocelo je i ubacivanje i 1.3 L common rail dizel Multijet motora.
Punto Classic
I pored lansiranja malo veceg Grande Punta na kraju 2005. godine, druga generacija Punta ostala je u proizvodnji i prodavala se kao Punto Classic, na mnogim trzistima uz noviju verziju.
U oktobru 2005. godine, Srpski proizvodjac automobila Zastava postigao je dogovor sa Fiatom o nastavku proizvodnje Punta uz naziv modela Zastava 10.
Nakon sticanja vecinskog udela u Zastavi u jesen 2008. godine, Fiat je nastavio proizvodnju ovog vozila pod imenom Fiat Punto Clasik. Proizvodnja je zaustavljena sredinom 2011. i uprkos glasinama nikad nije nastavljena.
Punto je u pocetku radjen sa cetiri paketa opreme: S, SX, ELX i HLX, koji su kasnije preimenovana u Stvarni, Active, Dynamic i Emotion.
Tri posebne verzije hatchback-a sa troje vrata su takodjer bile dostupne: Sporting, HGT i Abarth. opremljeniji modeli su imali ABS, prednje i bocne vazdusne jastuke, daljinsko zakljucavanje, prednji elektricni prozori, elektricni servo, klima uredjaj, putni racunar sa cetiri funkcije, CD player, CD sarzer , aluminijske felne i svetla za maglu. Navigacija i alarm su takodjer u ponudi. Nakon facelifta dobio je i EBD, ESP, ASR i Hill Holder, klima uredjaj sa grejanjem duple zone, MP3 player i subwoofer (samo HGT), zadnje parking senzore i tempomat kao opcija.
Motori
Dostupna su 4 benzinska multi-point motora, kao i jedan ubrizgavanja i tri common-rail dizelska motora sa turbopunjacem sa intercoolerom (JTD Multijet i). 1,8-l 16v i 1.9-L Multijet motori su dostupni samo sa verzijom s troje vrata u HGT trim nivou.
Benzinski motori
Motor kubikaza Snaga Najveca brzina 0-100 km / h
1,2 L 8v 1.242 cm3 (59 KS) 155 km / h
1,2 L 16v 1.242 cm3 (79 KS) 172 km / h
1.4 L 16v 1.368 cm3 (94 KS) 178 km / h
1,8 L 16v 1.747 cm3 (129 KS) 205 km / h
Dizelski motori
1,3-l Multijet 16v 1.251 cm3 (68 KS) 164 km / h
1.9 L D 8v 1.910 cm3 (59 KS) 155 km / h
1,9 L JTD 8v 1.910 cm3 (79 KS) 170 km / h
1,9-l Multijet 8v 1.910 cm3 (99 KS) 185 km / h
Fiat Punto 2 je izuzetno praktican i pored klase kojoj pripada. Prostrana kabina i sasvim zadovaljavajuce vozne karakteristike, mala potrosnja goriva, a cena veoma pristupacna. Kvacilo zna da strada, posebno ako je vozen po gradu, a u svakom slucaju izbegavajte preradjena dostavna vozila. Elektricni servo zna da pravi probleme.
Zahvaljujuci ceni manjoj od prosecne i mladim izgledom, Fiat Punto 2 je osvojio trziste supermini automobila. Izgled i zivahni motori cine Fiat Punto 2 zabavnim, dok siroka gama Fiat Punto 2 pocinje od osnovnog modela sa troje vrata, preko dizelasa pa sve do sportskih Abarth-a. Kvalitet izrade je solidan, ali na nasim putevima ima i onih sa velikom kilometrazom pa dobro pogledajte sta se nudi. Mnogi vlasnici Fiat Punto 2 su doterali svoje ljubimce u Srbiju, kupujucih ih u inostranstvu od rent-a-car firmi. Fiat Punto 2 automobil je bio popularan u Evropi i ima dosta primeraka sa velikom kilometrazom.
Predstavljeni su i agregati sa manjom emisijom izduvnih gasova, od 1.2 litre sa 60 i 80 KS (16V), kao i izdrzljivi dizel 1.9 sa 60 KS i vrlo dobri i pouzdani 1.9 JTD sa 80KS. Najjaci motor u ponudi bio je 1.8 16V sa 131 KS, koji je bar na nasim putevima i najredji.
Fiat Punto 2 ima mesta za vozaca na pretek pa cak i oni najvisi mogu bez problema udobno da se smeste. Pored toga, bez problema se pozadi mogu smestiti tri osobe, ali pod uslovom da prednja sedista nisu povucena do kraja.
Preglednost sa vozacevog mesta kod Fiat Punto 2 je odlicna, jedino sto kvari utisak je cinjenica da se volan ne podesava po dubini mada se vecina korisnika nije zalila na neudobnost. Gepek je pristojne velicine i pravilnog oblika, a i utovarni prag nije previse visok. Zadanj klupa se obara po potrebi pa se tako moze prevesti i veci teret.
Menjac Fiat Punta 2 zahteva odredjeni period navikavanja, a i kontrole su nekako razbacane po autu pa se, recimo, prekidac za elektricno pomeranje retrovizora nalazi iza rucne kocnice i uopste nije lako dostupan. Sama voznja kod Fiat Punto 2 je udobna, ali naginjanje karoserije je veliko.
Tepih na podu je veoma tanak i slabijeg kvaliteta, kao i plasticni delovi unutrasnjosti. Ni zavrsna obrada nije na zavidnom nivou, ali to nije previse izrazeno i u vecini slucajeva odgovara kolicini novca ulozenog u automobil.
Antikorozivna zastita Fiat Punto 2 je vrhunska i sa korozijom necete imati problema cak ni ako je lak ostecen na nekom delu karoserije.
Fiat Punto je pre svega stekao popularnost sirokih narodnih masa obiljem prostora koji nudi u unutrasnjosti, kao i upotrebljivoscu u razlicitim uslovima eksploatacije.
Na prednjim sedistima osobe nadprosecne visine nece imati problema da se udobno smeste. U pricu o prostranosti se uklapa i prtljaznik koji ima 297 litara zapremine i jedino zaostaje za Citrenom C3 koji ima 305 litara zapremine. Sedista su asimetricno deljiva, pa nakon obaranja dobijate prostor od 1080 litara. Zbog ovoga treba biti oprezan, jer su mnogi uvezeni modeli sa troja vrata, sluzili kao vozila za dostavu raznih tereta, a kod nas montiranjem zadnjeg reda sedista preko noci postali putnicke verzije. Ako to primetite, zaobidjite takav primerak.
U voznji Fiat Punto 2 je nesto tvrdje podesen i osecaju se poprecne neravnine na kolovozu, u granicama normale za taj medjuosovinski razmak i velicinu automobila. Sedista, posebno prednja, su udobna i nece vas zamoriti ni duza voznja. Zenskom delu populacije vozaca ce posebno prijati „dual drive" mod servo upravljaca, kojim se na pritisak dugmeta sa oznakom „city" maksimalno olaksava okretanje upravljaca, sto je bitno pri parkiranju. Vazno je napomenuti da se pri brzini vecoj od 70 km/h ovaj sistem, iz bezbedonosnih razloga, sam iskljucuje.
Svi motori u Fiat Punto 2 su postavljeni poprecno, bez obzira na verziju uvek je pogon tockova na prednjoj osovini, sto u ovom casu ne bi trebalo da iznenadi nikoga. Menjaci sa 5 i 6 stepeni manuelni i 5 stepeni automatski ili CVT konstantno promenljive transmisije. Rezultat automobila u Euro NCAP testova sudara je pristojan sa cetiri zvezdice.
Od benzinaca Fiat Punto 2 imamo varijantu od 1.200 kubika sa 8 ili 16 ventila. U zavisnosti od toga, snaga varira od 60 do 80 konjskih snaga.
Slabija varijanta Fiat Punto 2 jako slabo vuce, nije dovoljna cak ni za prosecnu gradsku voznju, a na uzbrdicama ce vam ruka konstantno biti na menjacu, a motor na visokim obrtajima. Najcesce ce te se susretati sa benzinskim motorom 1.2 sa osam ventila i 60ks. Malo trosi i u slucaju pucanja zupcastog kaisa, najmanje ce Vas kostati popravka, jer se klipovi i ventili najverovatnije nece ostetiti, kao sto bi se desilo snaznijoj verziji benzinaca koji imaju hidraulicne podizace ventila.
Preporucujemo, ukoliko zelite benzinca, jaci sa 80 konja. Odlicno vuce i dovoljno je zivahan po gradu, a i pristojno odrzava brzinu na otvorenim putevima uz gotovo identicnu prosecnu potrosnju u odnosu na slabiji model.
Kasnije su dosli i 1,4 benzinac, pa i sportska verzija sa 1,8 motorom i 130 konja koji ovaj auto pretvara u gradsku zujalicu.
Od dizela Fiat Punto 2 ima 1,3 MJTD koji je vecini ljudi dovoljan sa svojih 70 konja ili veoma nahvaljeni 1,9 JTD koji razvija okruglo 100 KS. Od dizel motora u ponudi su stariji 1.9 D i moderniji i bolji 1.9 JTD sa 80ks i obrtnim momentom od 196 Nm pri niskih 1500 o/min. Moguci problemi dolaze od loseg goriva, i to sa EGR ventilom zbog nagomilavanja cadji, i sa brizgaljkama koje se zacepljuju i losije radi motor. Ovo se moze lako resiti u ovlascenom servisu. Kod nekih modela se javilo i curenje ulja na karteru pa i to treba proveriti pri kupovini.
Ono sto predstavlja najvredniji i najbolji deo Fiat Punto 2 je Multijet turbo dizel common-rail agregat od 1.3 litre sa 16 ventila koji daje snagu od 69 KS pri 4000 obrtaja u minuti, dok je maksimalni obrtni moment motora 180 Nm pri 1750 obr./min. Inace, ovaj agregat je dobio i medjunarodnu nagradu za Internacionalni motor godine 2005. u svetu u klasi do 1.4 litre, i to u izvedbi sa 75 KS, a proizvodi se i jos jaci sa turbinom promenljive geometrije snage 90 KS koji se ugradjuje u Grande Punto. U trenutku kada se pojavio, ovaj motor je bio mnogo napredniji u odnosu na konkurente, a napomenucemo da nema filter cadji kao ostali modeli slicne kategorije, a u potpunosti ispunjava euro 4 norme. Potrosnja ovog motora je izuzetno mala i prema fabrickim podacima u gradu iznosi svega 5.7 litara, na autoputu 3.9 dok je prosecna 4.5 litara na 100 km.
Servisni interval za Fiat Punto 1.3 Multijet se obavlja na 15.000 km. Tom prilikom obavezno se menja filter goriva, polen filter klima uredaja, filter ulja, filter vazduha, ulje i vrsi se kompletan pregled vozila. Na 60.000 pored navedenih zamena, menja se i spaner klinastog kaisa i klinasti kais, a trajnost pumpe visokog pritiska zavisi od kvaliteta goriva, mada najveci broj vozila sa ovakvim sistemom nemaju nikada poteskoca sa pumpom ovakvog tipa, dok se ponegde mogu javiti problemi nakon 250.000 km.
Najveci motor kod Fiat Punto 2, dizel 1.9 JTD, ranije dostupan sa snagom od 80 i 85 konjskih snaga, a zatim je pojacan do 100 KS . U isto vreme doslo je mnogo moderniji, laksi i ekonomicniji 1.3 Multijet sa 70 konjskih snaga i ubrzanju od nule do stotine u 13,4 sekundi, sto je sjajan rezultat, sa prosecnom potrosnjom od 4,5 litara.
Prosecna potrosnja kod benzinaca je oko sest litara bezolovnog benzina, a od dizela ocekujte i ispod pet.
Prilikom kupovine polovnog punta, obratite paznju na:
- enterijer, zavrsna obrada nije na zavidnom nivou pa dobro pogledajte stanje sedista i plastike.
- elektrika, najcesci problem su crkavanje osiguraca i svetla u kabini.
- upravljanje, neki modeli Punta proizvedeni '99 su pozivani u servise zabog problema sa sistemom za upravljanje.
- obratite paznju na ispravnost servo uredjaja koji je kod Punta elektricni i zna da otkaze.
- sasija, prvi modeli su dolazili lose ofarbani. Pregledajte pazljivo ceo automobil narocito mesta spajanja limova.
- manuelni menjac, proveriti prenos i kvacilo.
KVAROVI
Fiat nije poznat kao najpouzdaniji proizvodac automobila, ali je Fiat Punto izuzetak, iako je kvalitet izrade znatno poboljsan, ni to nije bilo dosta do VW standardima
Problemi koji su tokom eksploatacije bili uglavnom prisutni kod Fiat Punto 2 su se ogledali uglavnom u vec standardnim „bubicama“ sa elektronikom (cesce kod serije II), kod nekih modela bilo je problema sa ubrizgavanjem goriva u benzinskim motorima, a kod 1.3 Multijet dizela sa povecanom potrosnjom ulja. Bilo je i prijava mada redjih, u vezi sa radom spojnice, a vrlo retko u sinhronima drugog i treceg stepena, pa ako menjac vidno zapinje, bolje je odustati od kupovine takvog vozila.
Takodjer, problemi sa potenciometrom gasa, klapnom gasa i senzorom pritiska vazduha kod 1.2 16V.
Zveckanje iz motora 1.2 16V, moze ukazivati na problem sa pogresnom velicinom koriscenih klipova. Moguc problem sa glavom motora na 1.2 8v 60bhp na oko 35000 km.
Osnovno je da koristite propisane svecice ili ECU moze da se zbuni.
Kvar pumpe za vodu moze dovesti do problema sa zupcastim kaisem.
Problem sa glavom motora je cest zbog zapusenja kanala za protok rashladne tencosti zbog mulja zbog unutrasnje korozije radijatora. Preporucljivo je da se zameni tecnost za hladenje svake 2 godine.
Hladnjak ulja kod 1.248 cm3 dizel motora je sastavljen sa filterom ulja, koristeci tecnost za hladenje motora za hladjenje ulja. Proverite rezervoar rashladne tecnosti da li ima znakova ulja u njemu, da nije doslo do pucanja hladnjaka ulja i ulaska ulja u rashladnu tecnost.
Moguce curenje ulja na poklopcu ventila i karteru - treba zameni dihtunge.
Kada se cuje brujanje lezaja moze biti problem dijagnoza, jer su altenator i vodena pumpa blizu, pa je problem odrediti odakle potice brujanje.
Ne treba kupovati punto sa automatskim menjacem, zbog kvarenja upravljacke elektronike menjaca.
Cesto pregrevaju sijalice H7 glavnih farova Fiat Punto 2. Preporuka je imati rezernu sijalicu u autu uvek spremnu za zamenu. Kod kasnijih modela reseno ugradnjom novih poklopaca farova sa ventilacijom.
Sarke na vratima Fiat Punta 2 mogu praviti probleme, treba ih redovno podmazivati.
NAJCESCE TRAZENI POLOVNI DELOVI ZA PUNTO 2 SU: suncobrani, prednja sedista, ventilatori hladnjaka motora, spoljne kvake, farovi (matiraju), mehanizam za brisace, zadnji motor brisaca, glavcine tocka, motor 1.9D, lukasova Bosh-pumpa, prekidac klime, dzek ventilatora kabine...
Fiat Grande Punto 2005. - 2012.
Treca generacija Fiat Punta predstavljena je 2005. godine i to pod imenom Fiat Grande Punto (tip 199).
Grande Punto duzi je od prethodnog (Punta 2) za 23 cm, a njegovo medjuosovinsko rastojanje je povecano za 50 mm.
Fiat Grande Punto je u tehnickom smislu, rodjak Opel Corse i u odnosu na prethodni Punto, kompletno je redizajniran.
Grande Punto je motore preuzeo od prethodnog modela.
Prvi modeli Grande Punta dosli su sa troja vrata, a u prolece 2006 se pojavila i serija sa 4-5 vrata.
grande punto je ubrzo postigao uspeh i pocetkom 2006. je bio najprodavaniji automobil u Evropi. Dizajn potpisuje Giugiaro.
Iako na papiru Fiat Grande Punto predstavlja Fiatovog predstavnika u B klasi, on po opremi, dimenzijama, i svojim karakteristikama predstavlja dostojnu alternativu mnogim automobilima iz C segmenta.
To sto je novi FIAT duzi od 4 metra i nije toliko vazno, jer se sada veliki broj modela u ovoj klasi vrti oko ove cifre (Clio 3, Kia Rio, Skoda Fabia, Seat Ibiza), ali jeste bitno to sto se Fiat Grande Punto izuzetno lepo i zabavno vozi. Provereni City mod na servo upravljacu je i u novom Puntu jednako efikasan, ekstremno lagan i od velike koristi prilikom uparkiravanja. Novina je to sto sada, kada iskljucite pomenuti mod, dobijate izuzetno direktan i precizan upravljac koji vozacu u svakom trenutku salje dovoljno informacija sta se desava pod tockovima.
Zanimljivo je da mnogi smatraju da Fiati nisu narocito pouzdani ni trajni, ali praksa uglavnom demantuje takve predrasude. Dovoljno je pogledati oko sebe i videti koliko jos ima Punta prve generacije iz 1993, pa cak i Una, modela iz 1989. godine. Uostalom, Fiat je stekao reputaciju upravo u proizvodnji malih gradskih modela za koje ce gotovo svi mehanicari reci da im je mehanika nepoderiva, a jednostavna i povoljna za odrzavanje. Fiat Grande Punto je poslednja, odraslija i najzrelija izvedba Fiatovih malisana.
Fiat Grande Punto ima zajednicku karoseriju sa Opel Corsom IV. Proizvodi se u dve verzije karoserije : tri i pet vrata kompakt. Takodje, postoji Fiat Punto limuzina, koja se prodaje kao poseban model pod imenom Fiat Linea.
2009. je debitovao Fiat Punto Evo, ili Fiat Grande Punto posle restailinga. Spoljasnje promene su male, ali jasno vidljive. Unutra je potpuno nova, lepa instrument tabla. Paket standardne opreme je takodje obogacen (svaki Punto Evo ima 7 vazdusnih jastuka) i osvezena je ponuda motora.
2007. Fiat je oziveo Abarth brend. Njeni modeli su kreirani na osnovu Fiat-a, ali oni imaju svoj logo, specifican i jedinstven stil. Prvi novi Abarth je Abarth Grande Punto sa 1.4 turbo dizel motorom daje 150 ks pri 5500 obr/min.
Fiat Grande Punto dobio je maksimalnih 5 zvezdica na EuroNCAP testu za bezbednost putnika, i 3 zvezdice za zastitu pesaka. Verzije opremljene najjacim motorima imaju ugraden ESP (Electronic Stability Program) i ASR (Anti Slip Regulation) u okviru standardnog paketa opeme, a isti uredjaji su ponudjeni kao opcija i za ostale verzije.
FIAT je posle samo delimicno uspelog redizajna Punta prethodne generacije resio da ovoga puta zaigra na sve ili nista, barem kada je izgled automobila u pitanju. Kombinacija "njuske" u retro stilu sa zaobljenim linijama koje kao da su "ukradene" od sestrinskog brenda iz Milana (Alfa Romea) su bez sumnje uspesan spoj nekih davnih vremena i modernih trendova u auto-industriji, za sta je zasluzan Giorgetto Giugiaro.
Silueta Fiat Grande Punto sve ostavlja bez daha, kao dokaz da su italijanski dizajneri nekoliko svetlosnih godina ispred ostatka sveta, barem kada je u pitanju fluidnost linija i osecaj za lepo. Jasno je da o ukusima ne vredi raspravljati, ali je isto tako neukusno tvrditi kako Fiat Grande Punto nije trenutno najlepsi automobil u B-segmentu.
Dokaz da u okviru FIAT-ovog koncerna ima itekako "mesanja karata" je i ovaj Fiat Grande Punto koji je, zapravo, vise Alfa, a manje FIAT. Konstatacija lezi u cinjenici da se Fiat Grande Punto u ekstremnim situacijama ponasa poput Alfe 147, odnosno, da na vreme nagovestava vozacu blagim zanosenjem sta ce uslediti ukoliko ne smanji brzinu kretanja. Upravljivost ovog italijanskog automobila je prosto zadivljujuca, pa vas jednostavno mami da vozite na limitu, cak i kada je ispod haube spakovano "samo" 75 konja, i to dizelskih.
Enterijer Fiat Grande Punta ne obara s nogu poput eksterijera, ali ipak zasluzuje visoke ocene, barem za ergonomiju i kvalitet upotrebljenih materijala. Doduse, finalna obrada je ostala ista, dakle Italijanska, ali ruku na srce, to ce primetiti samo zagovornici perfekcionisticke Nemacke ili Japanske auto-industrije. Tapacirung nije svuda jednako opsiven i pricvrscen, tako da od vrhunskog kvaliteta nema nista, ali zato su prednja sedista odlicno profilisana, a polozaj za volanom je gotovo idealan, kao i oblik upravljaca sportski malog precnika koji odlicno lezi u ruci, a debljina obruca je zavidna i ergonomski projektovana.
Automobil je namenjen mladjim kupcima koji ce biti zadovoljni preglednim instrumentima, kojima dominiraju veliki obrtomer i brzinomer u klasicnom Italijanskom stilu. Vozac ima odlican pregled onoga sta se desava oko njega. Na zadnjem sedistu ima dovoljno mesta i za one krupnije gradje, kako za glavu, tako i za kolena, a gepek je pristojne zapremine od tacno 275 litara, sto je u proseku klase.
U kabini, Fiat Grande Punto ima dovoljno mesta za 4 odrasle osobe, a i gepek je veliki u odnosu na klasu kojoj ovaj auto pripada. Prijanjanje na putu je odlicno, auto dobro lezi u krivinama bez preteranog naginjanja cak i pri ostrijoj voznji. Ogibljenje je malo tvrdje pa cete pri sporijoj voznji osetiti po koju rupu, ali nista strasno.
Punto po pravilu dolazi sa dosta opreme pa tako vec u osnovnoj verziji postoje 2 vazdusna jastuka, podizaci prozora, klima, ABS sa EBD i centralna brava. Sama vozaceva pozicija je pregledna, a komande logicno rasporedene iako bi kvalitet plastike mogao biti bolji.
Veliki izbor motora kod Fiat Grande Punto garantuje da je tu jedan za svaciji ukus. Benzinci krecu vec od 1200 kubika sto je mnogima sasvim dovoljno i pored malo glasnijeg rada. Ipak, 1,4 8v je optimalniji izbor, a najbolje bi bilo da pronadete 1,4 16v. Prosek potrosnje je ispod sest litara bezolovnog benzina, a motor je taman malo jaci nego sto treba prosecnom korisniku.
Za one koji su iznad proseka, Fiat je predvideo 1,4 T-Jet sa celih 120 konja, a Abarth nudi vrziju sa cak 153 konja. Ovde vec prestaje domen realnog i Fiat Grande Punto se pretvara u pravi trkacki automobil. Kome je ipak potrosnja na prvom mestu, ima dobar izbor dizelasa.
1,3-litarski dolazi u dve varijante, sa 75 i 90KS. Predstavlja pristojan izbor, ali kada bi ga mi kupovali, potrasili bi 1,9 motor sa 130 konja. Jeste da je veoma lenj dok se ne upali turbine, ali ako umete sa menjacem, nece vas razocarati. Manji potrosi ispod cetiri litre, barem prema fabrickim podacima, a veci oko 4,7 na 100 kilometara.
Svi benzinski motori su dobri, osim 1.4 litarski 77KS, koji ima problema sa kvarom senzora polozaja bregaste.
Pristalice dizela, biraju 1.9 litarski, koji obezbedjuje dobru dinamiku i malo je jeftiniji za odrzavanje od 1.6 varijante opremljene sa filterom dizel cestica. Takodje je vredno napomenuti da i dizel jedinice kapaciteta 1.4 i 1.6 (pored problema sa DPF) ne bi trebalo da izazivaju velike probleme.
MultiJet agregat 1.3 JTD razvijan je jos u doba poslovnog braka s General Motorsom na platformi 1.3-litarskog dizel motora, koji deli sa Opel Corsom.
Common-rail agregat izuzetno male zapremine od 1.250 cm3 (sa dve bregaste i 16 ventila), ali i tezine od samo 130 kg, dovoljno je elastican i tih. Glavna boljka dizelasa je nemiran rad motora, koja je kod ovog "minijaturnog" dizela ublazena novom elektronskom jedinicom (ECU) za koju je razvijen poseban softver koji kontrolise rad brizgaljki. Ovo se postize visefaznim ubrizgavanjem sa dva predubrizgavanja, a zatim jednim glavnim ubrizgavanjem, cime se omogucava miran rad cak i hladnog motora.
Softver je podesen tako da, ako je voznja umerena i broj obrtaja bregaste konstantno nizak, brizgaljke ubacuju po tri puta gorivo u cilindre u toku jednog takta. Kada, medjutim, odlucno stisnete papucicu gasa, centralna elektronska jedinica prestaje sa predubrizgavanjima i svu kolicinu goriva potrebnu za jedan radni takt ubrizgava odjednom.
Iako motor postize tek skromnu maksimalnu snagu od 75 KS pri 4.000 o/min, zahvaljujuci obrtnom momentu od 190Nm koji je na raspolaganju jos pri 1.750 o/min, medju-ubrzanja su sasvim zadovoljavajuca. Agregat snagu razvija ravnomerno, a takozvana "turbo-rupa" se gotovo i ne oseca, iako brojni Nemacki novinari tvrde sasvim suprotno, a vi pogadjajte zasto. Uz to je Punto i prilicno stedljiv.
Maksimalnu brzinu od 165 km/h postigne relativno brzo, i tek tada zbog odlicnog FIAT-ovog oslanjanja pozelite jaci motor ispod haube. Torinski gigant u ponudi ima i snaznije agregate, 1.3 JTD sa 90 KS i varijabilnom turbinom.
Novi common rail injektor na 1.3 multijet-Euro 5 motorima smanjenjuje potrosnju i CO2 oko 2%, dok je u isto vreme smanjena stetna emisija. 1.3 MultiJet je dostupan u Euro 4 (75 i 90 KS) i Euro 5 (75 i 95 KS) verzije. Drugi dolazi sa filterom za cestice i Start & Stop. Pored toga, turbo se obavlja preko fiksne geometrije turbopunjaca (75 KS) ili promenljive geometrije turbopunjaca (90 i 95 KS).
1.4 MultiAir je revolucionarni novi motor opremljen MultiAir tehnologijom. U srcu MultiAir je novi sistem za upravljanje elektro ventilom koji omogucava smanjenu potrosnju goriva (kroz kontrolu vazduha direktno preko usisnih ventila motora, bez koriscenja gas) i stetnih gasova (sagorevanje preko kontrole), kao i poboljsane performanse. MultiAir je tehnologija koja se lako primenjuje na svim benzinskim motorima i moze potencijalno da bude razvijen za dizel motore.
Dostupan u dva nivoa snage (105 KS i 135 KS). U poredjenju sa tradicionalnim benzinskim motorom iste zapremine,MultiAir motori obezbedjuju znacajno povecanje snage i obrtnog momenta, kao i znatno manju potrosnju goriva i emisiju izduvnih gasova.
Stanje i temperament su atributi 105 KS 1.4 MultiAir agregata. Ovaj motor se nalazi u sredini ponude gde predstavlja najbolji izbor. MultiAir 105 KS je takodje u skladu sa Euro 5 standardima. Kombinovana potrosnja goriva je samo 5,7 litara na 100km/h. Ucinak je odlican : od 0-100 km/h za 10.8 sekundi i maksimalnu brzinu od 185 km/h.
135 KS 1.4 MultiAir Turbo garantuje performanse i sportski temperament, dobro izbalansiran automobil dizajniran za kupce koji zele dobru upravljivost i potrosnju goriva. Zahvaljujuci turbopunjacu, obrtni moment je 135KS i obezbedjuje izvanredno ubrzanje i veliki odziv na svim obrtajima, postavljajuci novi standard za benzinske motore. 135 KS ubrzava od 0-100 km / h za samo 8,5 sekundi. Odlicne performanse u kombinaciji sa postovanjem zivotne sredine Euro 5 i skromne potrosnje goriva. Ova izuzetnost se ogleda u posebno niskoj emisiji CO2, uz kombinovanu potrosnju goriva od samo 5,6 litara na 100km/h.
Fiat Grande Punto, snagu motora prenosi na prednje tockove preko 5 ili 6-stepenog manuelnog menjaca ili 5–stepenog automatskog menjaca.
Sve verzije Punta proizvedene posle 2005. imaju jednostavno vesanje sa jeftinim zamenskim delovima.
KVAROVI
Fiat Grande Punto nije bas najpouzdaniji automobil koji mozete kupiti. Kao i kod mnogih drugih modernih automobila dolaze ili elektronski kvarovi. Obicno je uzrok u losim kontaktima uzemljenja, konektorima i slicno.
Enterijer nije bas toliko kvalitetno sastavljen pa ocekujte odredjena skriputanja i lupkanja. I vrata imaju svojih mana sa zakljucavanjem ili vremenom padnu (u sarkama) pa ne mozete da se zatvorite bez upotrebe sile.
Uobicajeno za male Fiatove automobile, curenje ulja i povremene poteskoce s previsokim naponom elektricne instalacije, te cudljivom glavnom elektronikom dugogodisnja su neslavna tradicija koja ne mimoilazi ni Fiat Grande Punto.
Motor 1.4 (77ks)-kvar senzora pozicije remenice. Kod bezninskih motora cesto dolazi do curenja ulja,usled sve slabijeg stanja dihtunga. Neki vozaci se zale i na potrebu za cestim dolivanjem ulja. Ako potrosnja premasuje standard jedan litar na 1000 km , potrebno je da proverite stanje dihtunga. To takodje moze biti do pregrevanja motora.
Multijet dizel motori su idealno resenje, dok Fiat Grande Punto ne predje sto hiljada kilometara, a onda morate da se pripremite za troskove nastale usled otkazivanja turbopunjaca i ostecenja plivajuceg zamajca i problema sa EGR ventilom ili protokomerom.
Kod 1.6 Multijet motora dolazi do zacepljenja DPF filterom za cestice.
U Multijet motorima treba stalno proveravati nivo ulja (pogotovo verzija 1.3 ima veoma mali kapacitet ulja). Uprkos uobicajnim kvarovima, tipicnim za moderne dizel motore, bez obzira na proizvodjaca, Multijet dizel spada medu najjeftinijim dizel motorima za odrzavanje na trzistu.
Ako motor 1.9JTD trza i okleva pri ubrzanju izmedu 1800-2000o/min, proveriti ispravnost EGR ventila.
Vozaci se zale na probleme sa manuelnim menjacem, pri menjanju brzina. To se cesto moze resiti, podmazivanjem sajli na menjacu.
Problemi sa plivajucim zamajcem kod dizel motora.
Jedan od najvecih, ali i najskupljih problema koji su mucili „grande punto“ bio je onaj sa letvom volana, tacnije njenim kardanom (zglobom). Pucanje kardana bila je gotovo masovna pa je Fiat reagovao opozivom ove serije „grande punta“. Vlasnici su pozvani da posete zvanicni servis gde je ovaj problem resen o trosku Fiata. Manifestovao se samo kod prvih serija „grande punta“.
I grande Punto, kao i Punto iz serije 2 ima problem sa city servom.
Desavalo se da nastrada senzor na servo-upravljacu nakon cega servo-asistencija znacajno slabi i vozilo je daleko teze voziti. Ovaj problem se moze resiti jedino zamenom pomenutog senzora.
Nozna kocnica vremenom slabi.
Glasan sum kocnica prilikom kocenja na hladno, je znak zardjalih kocioni bubnjeva, obicno im pomaze da se ociste, ali ponekad je potrebna zamena.
Suspenzija je jos jedna slaba tacka ovog modela. Ona proizvodi mnogo buke tokom voznje. Medjutim, opet, morate da dodate da su cene rezervnih delova su zaista veoma niske. Najpre se javi problem kugli, amortizera i poprecnih stabilizatora.
Elektronika mu takodje nije jaca strana pa dobro proverite ispravnost iste. Desava se da voda prodre u kutiju sa elektroinstalacijom (koja se nalazi u motornom delu) i izazove kratak spoj pa nakon toga elektronika pocne da pravi probleme, prijavljuje nepostojece kvarove i slicno. Problem moze biti i instalacija senzora prednjih vazdusnih jastuka koja se nalazi u prednjem delu motornog prostora. Kontakti su kod nje nesto slabije izvedeni, pa ukoliko nastradaju sistem ce prijavljivati gresku u vazdusnim jastucima.