Vinogradska 101, Novi Beograd, 11070, Srbija
064 / 66 - 39 - 623
Fiat Panda je mali gradski automobil Italijanskog proizvodjaca automobila FIAT. proizvodnja ovog modela pocela je 1980. godine i od tada je dozivela nekoliko izmena, kako na sasiji, tako i na enterijeru i motorima. Prvi model se proizvodio od 1980-2003. godine
Druga generacija ovog automobila lansirana je 2003. godine, nazivana je i "Nova Panda" i dobila je nagradu Evropskog automobila 2004. god. Drugi model proizvodio se od 2003 do 2012, godine.
Treca generacija "Pandi" pocela je da se proizvodi 2011. godine. taj model je i dalje je u proizvodnji.
od kako je nastala, Panda je prodata u preko 11 milina primeraka, od toga vise od 4.5 miliona u prvoj seriji.
Predstavljena 1980. godine Panda je projektovana, kao jeftin, jednostavan auto za upotrebu i odrzavanje, bez suvisnih detalja. Bazirana je izmedju modela Fiat 126 i 127. Moze se uporediti sa tadasnjim Citroenom 2CV i tadasnjim Renault-om 4
Pande su projektovane da budu prakticne, pa recimo tako zadnja klupa se moze postaviti u 7 polozaja, tako da se moze razvuci kao krevet ili skroz sklopiti zbog povecanja prtljaznog prostora, a mogu se i potpuno izvaditi.
unutrasnjost kod prve Pande je napravljena tako, da se platna sa sedista, tapaciri na vratima i na instrument tabli lako skidaju i postavljaju, pomocu drikera (kopci), tako se mogu oprati i kao cisti vratiti u auto.
Kao i kod tadasnjeg Citroena 2CV i poneka Panda je radjena sa platnenim krovom.
Na pocetku, Pandica je lansirana sa dva modela motora i to dvo-cilindricni 652 cm3 hladjen vazduhom, kakav je imala i Peglica (Fiat 126) i 903 cm3 hladjen vodom, kakav je vec nosio Fiat 127. Prednja maska je kod motora 652 cm3 bila sa desne strane, a pande koje su imale motor 903 cm3 su imale masku sa leve strane.
1982. godine, Panda je dobile jos jedan motor i to 843 cm3, koji potice iz Fiat-a 850. Automobili sa ovim motorom su bili namenjeni za izvoz u Francuskoj, Belgiji, Nemackoj i Holandiji.
1983. godine lansirana je Panda sa pogonom na sva 4 tocka, 4X4, a nosila je motor od 965 cm3 sa 48KS koji potice od Autobianki A112.
1986. godine, Panda je dobila par znacajnih mehanickih poboljsanja, vecina delova se menja i redizajnira. Motor 652 cm3 je tada zamenjen jacim benzinski cetvorocilindricnim vodeno hladjenim motorima od 769 cm3 (34KS), 903 cm3, 965 cm3 i 999 cm3. Pored motora, zamenjeno je i zadnje vesanje, pa umesto lisnate opruge, stavlja se moderniji sistem nezavisnog vesanja pomocu krute rude (poznat kao Omega osovina).
1986. godine Panda je dobila i dizel motor od 1301 cm3 sa 37KS, koji je isao u Uno, opremljen standardnim petostepenim menjacem.
0d 1996. godine pa na dalje, Panda je polako ukidana sirom Evrope, zbog novih propisa oko emisije izduvnih gasova. Auto je ostao u proizvodnji u Italiji sve do 2003. godine.
U periodu od 1999. do 2003. godine, prodaja i popularnost Pande je opala zbog zastarelosti.
Spanski proizvodjac automobila Seat, takodjer je proizvodio Pande izmedju 1980. i 1986. godine, ali pod svojim imenom SEAT i Seat TRANS.
Nakon sto je Fiat prodao svoj udeo SEAT-u, Spanci su Pandi promenili haubu, branike i zadnja vrata i uradili su neke manje kozmeticke izmene.
.
Spanci su uradili jos jedan redizajn Pande i ovog puta su je nazvali Seat marbela.
U Spaniji, Panda je radjena i u varijanti bez krova i nazivana je Pandita i taj model je bio popularan za iznajmljivanje turistima.
Panda je dobila nagradu kao automobil godine 1981.
Druga generacija, zvana nova Panda i kodnog naziva 169, prvi put se pojavila 2003. u svojoj razvojnoj fazi. Nova Panda prvobitno je trebala da se zove Gingo, ali zbog prevelike slicnosti sa imenom Tvingo, od toga se odustalo, pa je FIAT odlucio da nastavi sa imenom Panda, iako nema gotovo nikakve slicnosti sa modelom iz 1980. godine.
Od semptembra 2005. godine sve Pande su opremljene ABS-om, EBD-om i sa po najmanje jednim prednjim vazdusnim jastukom.
Panda se cesto koristila kao sluzbeno vozilo, pa je tako u Poljskoj koriscena za potrebe policije, u Italiji ih koristi vojska, Sumske sluzbe, posta...
NOVA PANDA
Nova Panda je krajnji rezultat pametnih resenja i inovativnih ideja osmisljenih i razvijenih za one koji traze hitar, okretan i zaista veliki gradski auto. U smislu izgleda, Pandin stil je elegantno izmenjen sa mekim, zaobljenim spoljnim linijama na pravilnoj, veoma efektivnoj karoseriji koja omogucava iskorišcenje prostora.
„Squircle” je novi simbol po kome se prepoznaje Panda. Ova geometrijska figura asocira na spoj izmedu kvadrata (sinonima za efikasnost i jacinu) i kruga (koji predstavlja prijatnost i fleksibilnost).
Eksterijer
Njen prednji deo ima jaku osobenost, sa blago konveksnim poklopcem motora koji se savrseno uklapa sa elegantnom horizontalnom resetkom na hladnjaku i novim prednjim svetlima oblog oblika, koji jos vise dolaze do izrazaja zbog dodatnog elementa sa Daytime Running Lights funkcijom.
Nekoliko karakteristicnih osobina druge generacije Pande je redizajnirano, poput vertikalne grupe zadnjih svetala i treceg prozora, sada sa omeksanim uglovima koji stvaraju efekat neisprekidane sjajne povrsine. Glatki, obli oblici se takodje nalaze na lajsnama koje su dodate na branike i bocne panele, sto naglasava izgled za sve terene ovog modela.
Konacno, zadnji deo vrata gepeka sa postovanjem se pruza ka zadnjem prozoru. U kombinaciji sa bocnom linijom, ovo daje jak utisak da se krovni panel oslanja na karoseriju.
Nova Panda je iznenadjujuce velik auto. Pruza vam sav prostor koji vam treba i njena fleksibilnost vam omogucava da je maksimalno iskoristite.
Zapremina gepeka je 225 litara (kada je zadnje sediste postavljeno), koji postaju 260 litara kada se sediste pomeri 16 cm sasvim napred. Potom, kada se naslon zadnjih sedista preklopi, ukupna zapremina dostize 870 litara. Takodje ima 14 odeljaka za odlaganje i prednje suvozacevo sediste moze se preklopiti tako da naslon sluzi kao sto, kako bi se dobila prakticna povrsina za spustanje stvari. Stavise, kada su zadnja sedista spustena, dobija se ravna platforma za odlaganje stvari koja se proteze citavom duzinom putnicke kabine (preko 2 metra).
Enterijer
Prostrana i udobna putnicka kabina Pande pruza krajnju slobodu upotrebe, gde fleksibilnost i visestranost postaju prave jake strane gradskog vozila.
Instrument tabla oivicena visebojnim okvirom dizajnirana kao prakticna visenamenska polica koja sadrzi veliki i prostran “dzep” za odlaganje svega sto zelite da ostavite potpuno slobodno. Tome je dodata jos vise klasicna kaseta za rukavice ugradjena u dnu instrument table.
Podignuta rucica menjaca u centru instrument table, blizu volana, garantuje udobnu voznju. Druga stilska i funkcionalna odlika je prepoznatljiv oblik kocnice za parkiranje cija manja velicina omogucava efikasniju upotrebu prostora.
Panda ima tanka prednja sedista kako bi voznju ucinila laksom i kako bi se putnici bolje smestili jer ona omogucavaju vise prostora za noge putnika koji sede pozadi, vecu fleksibilnost (sedista se horizontalno pomeraju 21cm, a vertikalno podesavanje je 6 cm) i poboljsanu udobnost sedenja zahvaljujuci njihovom komforu i anatomskom obliku.
TEHNOLOGIJA
Tehnologija SMART SOLUTIONS Blue&Me™ je sistem kreiran u saradnji izmedu Fiat Auto i Microsoft-a, koji je promenio komunikaciju, sistem informisanja i zabave u autu, uz pogodnosti u smislu udobnosti i bezbednosti. U potpunosti je u skladu sa zakonskim propisima, obzirom da se moze koristiti, a da uopste ne skidate ruke sa volana. Blue&Me™ Vam omogucava da koristite svoj mobilni telefon sa Bluetooth® tehnologijom u autu i da slusate muziku u digitalnom formatu, zahvaljujuci hands-free funkciji i kontrolama na volanu.
Skydome je panoramski elektricni suncani krov koji se sastoji od dva staklena okna, gde se prednje pomera u spojler polozaj kada je otvoreno, kako bi pustilo svetlost unutra i dalo vam osecaj voznje na otvorenom.
EKOLOGIJA
Panda voli ljude i zivotnu sredinu. Zato je napravljena tako da stiti obe svoje misije. Svi njeni uredjaji za bezbednost rade tako da obezbedjuju vasu sigurnost tokom putovanja, dok u isto vreme, motori i ekoloska tehnologija smanjuju potrosnju goriva i emisiju gasova. U savrsenom Panda stilu, to je konkretan nacin da vam pokaze koliko joj je stalo.
Da bi, u isto vreme, smanjila potrosnju i zagadjenje, Panda nudi jednostavna i efektivna resenja, poput Start&Stop sistema, koji zaustavlja motor kada stojite na semaforu ili u saobracaju i ponovo ga pokrece cim krenete. Eco-Drive je vas licni ekoloski instruktor voznje koji vam je uvek na usluzi. Jednostavno cuvajte podatke o Vasoj voznji na USB memoriji ukljucenoj u Blue&Me™ ulaz i prebacite podatke na racunar radi detaljne analize svog stila voznje i saveta kako da smanjite potrosnju goriva i emisiju gasova.
Panda je iskren auto: voli zivotnu okolinu i rado to dokazuje, zato ona nudi spektar visoko efikasnih motora, koje odlikuje niska potrosnja goriva i postovanje zivotne okoline. Variraju od zivahnog 69 KS 1.2 Fire i 65 KS 0.9 TWINAIR do sampiona u oblasti ekologije i ekonomicnosti: revolucionarnog 85 KS TwinAir Turbo, koji je osvojio zavidnu nagradu Motor Godine 2011. zbog svojih mogucnosti da smanji potrosnju goriva i emisiju izduvnih gasova do 30%, bez smanjenja zabave i uzbudenja voznje.
BEZBEDNOST
Sa Pandom, iznenadenja su neizbezna, ali samo ona dobra. Zato uz nju standardno dolaze 4 vazdusna jastuka, kompletan ABS sistem sa Brake Assist Sistemom, naslone za glavu na prednjim sedistima sa sistemom zastite od povrede vratnih prsljenova i ISOFIX prikljuccima. Dodatna opcija je Electronic Stability Control sistem zajedno sa Hill-holder koji pomaze vozacu prilikom pokretanja vozila na uzbrdici.