Vinogradska 101, Novi Beograd, 11070, Srbija
064 / 66 - 39 - 623
Fiat Marea je vozilo Italijanskog proizvodaja automobila FIAT. Proizvodnja je u Italiji trajala od 1996 do 2002 godine i u Brazilu od 1998 do 2007 godine.
Ovaj automobil je takodjer radjen i u Turskoj.
Marea je radjena kao limuzina i kao karavan, koju zovu i Marengo. dolazile su sa sledecim motorima: 1.6 Benzin, 1.8 benzin, 2.0 benzin, 1.9 turbo dizel, 1.9 JTD i 2.4 JTD.
Na nasim prostorima, Marea je veoma popularan polovnjak koji nudi visoku funkcionalnost, dobru motorizaciju i prihvatljivu potrosnju po privlacnoj ceni. Rec je o modelu koji, po svemu sudeci, na startu nije dobio paznju kakvu zasluzuje.
Mada ih na nasim ulicama ima mnogo, FIAT-ova vozila cesto nisu prvi izbor njihovih vlasnika. Gotovo uvek na spiskovima zelja stoje imena proizvodaca koja mahom dolaze iz Nemacke. Na zalost takva vrsta razmisljanja diktira i cene, pa nas tek pogled u novcanik vraca u surovu realnost i primorava na kupovinu vozila koja prema opste prihvacenom poimanju kvaliteta u Srbiji predstavljaju „drugu ligu“ i to potpuno nezasluzeno.
FIAT-ov model Marea jedan je od takvih. Veliki broj vlasnika tvrdi da su od ovog modela dobili vise nego sto su ocekivali i da su se u mnogome, bas zahvaljujuci ovom modelu, oslobodili ranijih predrasuda.
Sredinom devedesetih FIAT je ulazio u krizu. Veliki broj modela bio je zastareo, a jedino je Punto belezio dobre prodajne rezultate. Velike nade su polagane u dvojac Bravo/Brava koji je gigantu iz Torina trebao da obezbedi toliko zeljeni, ali nikad postignut uspeh u C segmentu. Kada su 1996. godine predstavljeni modeli Bravo, Brava, Marea (sedan) i Marea Weekend (karavan), medijska paznja bila je usmerena skoro iskljucivo na Bravo i Bravu.
Upravo je guranje u zapecak modela Marea odredilo njegovu sudbinu. Bez definisane trzisne pozicije i bez stilskog otklona koji bi je razlikovao od kompaktnog dvojca Brava/Bravo sa kojima deli platformu i veliki broj komponenti, Marea je vise delovala kao nuzno zlo nego ako zaseban model. Da se neko u FIAT-u tada potrudio samo malo vise, mozda bi danas naslednik modela Regata i Tempra bio mnogo manje prihvatljiv za nas. Ovako, najbolja osobina Marea-e je niska cena koja se zbog loseg imidza FIAT-ovih vozila jos drasticnije smanjivala prilikom druge prodaje.
Za pokretanje Maree u Fiatu su se odlucili za standardnu paletu benzinaca i dizelasa koju su imali na raspolaganju. Benzinci su 1.2, 1.4, 1.6, 1.8 i 2.0 svi sa cetiri ventila po cilindru. Raspon snage benzinaca krece se od 75 pa do 155 KS. Dizelasi su zapremine 1.9 i 2.4 ali sa razlicitim vrstama prehranjivanja i ubrizgavanja goriva snage od 75 do 130 KS. Ovde narocito isticemo izvanredne i moderne JTD agregate 1.9 snage 105 i 110 KS i 2.4 snage 130 KS.
Naravno, najslabije agregate i u benzinskoj i u dizel varijanti treba izbegavati bez obzira koliko se cine primamljivi jer u borbi sa skoro 1200 kg teskom Mareom obicno izvuku deblji kraj. Pristojne performanse i dugotrajnost pruza 1.6 litarski agregat koji je ujedno i najpopularniji kada su benzinci u pitanju. 1.8 i 2.0 motori ce vam obezbediti cak i sportski osecaj u voznji.
Ipak to nisu nikakvi tehnoloski dragulji sto sa stanovista kupca polovnog vozila mozemo posmatrati i kao prednost. JTD dizel agregati su zaista pravi izbor za nase uslove eksploatacije.Velika snaga i obrtni moment omogucuju im da se sa lakocom nose sa Mareinom tezinom. Osim toga dosta dobro podnose los kvalitet naseg dizela. Jedina mana su im relativno kratki servisni intervali od 10.000 kilometara.
U voznji Marea je udobna i prostrana sa velikim prtljaznikom i u sedan a narocito u karavan verziji. Dodatno zadovoljstvo pruza klima uredaj koji uz vazdusni jastuk za vozaca i ABS predstavlja deo serijske opreme za gotovo sve modele proizvedene od 1998. godine. Iako su upravljanje i oslanjane mozda i najbolje strane ovog vozila, Marea ipak nije predvidena za previše ostru vožnju. Mekani trim, relativno mali medjuosovinski razmak, dugacki prepusti preko tockova i nesto više teziste namenjeni su udobnim i dugim krstarenjima.
Veliki broj modela Weekend koje cesto vidamo ispred pijaca i megamarketa dovodi nas do zakljucka da Marea u karavan verziji polako od VW Passata karavan preuzima ulogu omiljenog maloprivrednickog vozila koje jednako dobro sluzi kao tovarno i kao porodicno vozilo. To je jos jedna cinjenica koja govori u prilog dobrog odnosa ulozeno/vraceno i pouzdanosti koju pruza ovaj automobil.
Marea svakako nije model bez mana ali nikako nije zasluzila reputaciju koja prati FIAT-ova vozila. Antikorozivna zastita je dobro uradena pa se cak i nakon isteka garancije koja traje osam godina retko moze videti Marea ciju limariju je nacela rdja.
Elektricne instalacije uz zavrsnu obradu spadaju u mali deo onoga sto FIAT nije unapredio, pa ponekad mogu da zadaju glavobolje vlasnicima.
Pogonski agregati su se, uz pravilno odrzavanje, pokazali kao pouzdani i izdrzljivi. Kod benzinaca se desava da se zaprljaju "dizne" u sistemu za ubrizgavanje goriva ili da u tezim slucajevima otkaze pumpa za gorivo. Ovaj kvar ide na dusu kvalitetu goriva i moze da se izbegne pravilnim odrzavanjem. O dizel motorima starije generacije, moramo to reci, serviseri nemaju bas dobro misljenje. Sa druge strane JTD agregati dobijaju samo pohvale. Primetno je jedno pravilo na kome svi insisitiraju vise nego kod bilo kog drugog proizvodaca, ako zelite dug zivot svog motora obavezna je upotreba Selenia ulja (ili ulja koje je propisao proizvodac).
Najosetljiviji deo ovog modela i jedini na kome se kvarovi desavaju cesce od proseka jeste trap. Kako smo saznali, retki su vlasnici Maree koji su presli vise od 40.000 kilometara bez neke intervencije na tom delu vozila. Oscilirajuca ramena, stabilizatori i balans stangla, na zalost, tesko podnose susret sa nasim putevima. Uprkos ovom problemu opsti utisak je da je Marea veoma pouzdan automobil sa malim brojem ucestalih kvarova.
Misljenje korisnika
Prema recima vlasnika kod svog automobila najvise cene uzivanje u voznji i lakocu sa kojom se upravlja ovim automobilom. Pohvale je zasluzio vec pomenuti sistem oslanjanja i upravljanja tockovima koji je ujedno najvise zasluzan za vozne osobine za koje je vecina vlasnika izjavila da su iznad ocekivanja. Kocni sistem takodjer je od vecine dobio visoke ocene. Boljom od ocekivanog su jos pokazala zvucna izolacija i, narocito, udobnost sedista.
Zamerke se uglavnom stavljaju nemastovito dizajniranoj unutrašnjosti Maree. Materijal kojim je oblozena kabina deluju osrednje i relativno brzo se habaju. Najvise primedaba ipak je upuceno raznim zvucima koji se cuju sa svih strana, a koji su posledica lose završne obrade.
Iz licnog iskustva mogu reci, da je Marea karavan izuzetno dobar auto, ne voze ga badava skoro svi taksisti.
Najcesce trazeni delovi za ovaj automobil su kao i kod Brava/Bravo unutrasnje i spoljne kvake na vratima, dizne, brava na gepek vratima kod karavana, prednja sedista, prekidaci za podizanje stakala, delovi trapa, auspuh.