Vinogradska 101, Novi Beograd, 11070, Srbija
064 / 66 - 39 - 623
Fiat Grande Punto 2005-2012. Treca generacija Fiat Punta predstavljena je 2005. godine i to pod imenom Fiat Grande Punto (tip 199). Grande Punto duzi je od prethodnog (Punta 2) za 23 cm, a njegovo medjuosovinsko rastojanje je povecano za 50 mm. Fiat Grande Punto je u tehnickom smislu, rodjak Opel Corse i u odnosu na prethodni Punto, kompletno je redizajniran. Grande Punto je motore preuzeo od prethodnog modela. Prvi modeli Grande Punta dosli su sa troja vrata, a u prolece 2006 se pojavila i serija sa 4-5 vrata. grande punto je ubrzo postigao uspeh i pocetkom 2006. je bio najprodavaniji automobil u Evropi. Dizajn potpisuje Giugiaro. Iako na papiru Fiat Grande Punto predstavlja Fiatovog predstavnika u B klasi, on po opremi, dimenzijama, i svojim karakteristikama predstavlja dostojnu alternativu mnogim automobilima iz C segmenta. To sto je novi FIAT duzi od 4 metra i nije toliko vazno, jer se sada veliki broj modela u ovoj klasi vrti oko ove cifre (Clio 3, Kia Rio, Skoda Fabia, Seat Ibiza), ali jeste bitno to sto se Fiat Grande Punto izuzetno lepo i zabavno vozi. Provereni City mod na servo upravljacu je i u novom Puntu jednako efikasan, ekstremno lagan i od velike koristi prilikom uparkiravanja. Novina je to sto sada, kada iskljucite pomenuti mod, dobijate izuzetno direktan i precizan upravljac koji vozacu u svakom trenutku salje dovoljno informacija sta se desava pod tockovima. Zanimljivo je da mnogi smatraju da Fiati nisu narocito pouzdani ni trajni, ali praksa uglavnom demantuje takve predrasude. Dovoljno je pogledati oko sebe i videti koliko jos ima Punta prve generacije iz 1993, pa cak i Una, modela iz 1989. godine. Uostalom, Fiat je stekao reputaciju upravo u proizvodnji malih gradskih modela za koje ce gotovo svi mehanicari reci da im je mehanika nepoderiva, a jednostavna i povoljna za odrzavanje. Fiat Grande Punto je poslednja, odraslija i najzrelija izvedba Fiatovih malisana. Fiat Grande Punto ima zajednicku karoseriju sa Opel Corsom IV. Proizvodi se u dve verzije karoserije : tri i pet vrata kompakt. Takodje, postoji Fiat Punto limuzina, koja se prodaje kao poseban model pod imenom Fiat Linea. 2009. je debitovao Fiat Punto Evo, ili Fiat Grande Punto posle restailinga. Spoljasnje promene su male, ali jasno vidljive. Unutra je potpuno nova, lepa instrument tabla. Paket standardne opreme je takodje obogacen (svaki Punto Evo ima 7 vazdusnih jastuka) i osvezena je ponuda motora. 2007. Fiat je oziveo Abarth brend. Njeni modeli su kreirani na osnovu Fiat-a, ali oni imaju svoj logo, specifican i jedinstven stil. Prvi novi Abarth je Abarth Grande Punto sa 1.4 turbo dizel motorom daje 150 ks pri 5500 obr/min. Fiat Grande Punto dobio je maksimalnih 5 zvezdica na EuroNCAP testu za bezbednost putnika, i 3 zvezdice za zastitu pesaka. Verzije opremljene najjacim motorima imaju ugraden ESP (Electronic Stability Program) i ASR (Anti Slip Regulation) u okviru standardnog paketa opeme, a isti uredjaji su ponudjeni kao opcija i za ostale verzije. FIAT je posle samo delimicno uspelog redizajna Punta prethodne generacije resio da ovoga puta zaigra na sve ili nista, barem kada je izgled automobila u pitanju. Kombinacija "njuske" u retro stilu sa zaobljenim linijama koje kao da su "ukradene" od sestrinskog brenda iz Milana (Alfa Romea) su bez sumnje uspesan spoj nekih davnih vremena i modernih trendova u auto-industriji, za sta je zasluzan Giorgetto Giugiaro. Silueta Fiat Grande Punto sve ostavlja bez daha, kao dokaz da su italijanski dizajneri nekoliko svetlosnih godina ispred ostatka sveta, barem kada je u pitanju fluidnost linija i osecaj za lepo. Jasno je da o ukusima ne vredi raspravljati, ali je isto tako neukusno tvrditi kako Fiat Grande Punto nije trenutno najlepsi automobil u B-segmentu. Dokaz da u okviru FIAT-ovog koncerna ima itekako "mesanja karata" je i ovaj Fiat Grande Punto koji je, zapravo, vise Alfa, a manje FIAT. Konstatacija lezi u cinjenici da se Fiat Grande Punto u ekstremnim situacijama ponasa poput Alfe 147, odnosno, da na vreme nagovestava vozacu blagim zanosenjem sta ce uslediti ukoliko ne smanji brzinu kretanja. Upravljivost ovog italijanskog automobila je prosto zadivljujuca, pa vas jednostavno mami da vozite na limitu, cak i kada je ispod haube spakovano "samo" 75 konja, i to dizelskih. Enterijer Fiat Grande Punta ne obara s nogu poput eksterijera, ali ipak zasluzuje visoke ocene, barem za ergonomiju i kvalitet upotrebljenih materijala. Doduse, finalna obrada je ostala ista, dakle Italijanska, ali ruku na srce, to ce primetiti samo zagovornici perfekcionisticke Nemacke ili Japanske auto-industrije. Tapacirung nije svuda jednako opsiven i pricvrscen, tako da od vrhunskog kvaliteta nema nista, ali zato su prednja sedista odlicno profilisana, a polozaj za volanom je gotovo idealan, kao i oblik upravljaca sportski malog precnika koji odlicno lezi u ruci, a debljina obruca je zavidna i ergonomski projektovana. Automobil je namenjen mladjim kupcima koji ce biti zadovoljni preglednim instrumentima, kojima dominiraju veliki obrtomer i brzinomer u klasicnom Italijanskom stilu. Vozac ima odlican pregled onoga sta se desava oko njega. Na zadnjem sedistu ima dovoljno mesta i za one krupnije gradje, kako za glavu, tako i za kolena, a gepek je pristojne zapremine od tacno 275 litara, sto je u proseku klase. U kabini, Fiat Grande Punto ima dovoljno mesta za 4 odrasle osobe, a i gepek je veliki u odnosu na klasu kojoj ovaj auto pripada. Prijanjanje na putu je odlicno, auto dobro lezi u krivinama bez preteranog naginjanja cak i pri ostrijoj voznji. Ogibljenje je malo tvrdje pa cete pri sporijoj voznji osetiti po koju rupu, ali nista strasno. Punto po pravilu dolazi sa dosta opreme pa tako vec u osnovnoj verziji postoje 2 vazdusna jastuka, podizaci prozora, klima, ABS sa EBD i centralna brava. Sama vozaceva pozicija je pregledna, a komande logicno rasporedene iako bi kvalitet plastike mogao biti bolji. Veliki izbor motora kod Fiat Grande Punto garantuje da je tu jedan za svaciji ukus. Benzinci krecu vec od 1200 kubika sto je mnogima sasvim dovoljno i pored malo glasnijeg rada. Ipak, 1,4 8v je optimalniji izbor, a najbolje bi bilo da pronadete 1,4 16v. Prosek potrosnje je ispod sest litara bezolovnog benzina, a motor je taman malo jaci nego sto treba prosecnom korisniku. Za one koji su iznad proseka, Fiat je predvideo 1,4 T-Jet sa celih 120 konja, a Abarth nudi vrziju sa cak 153 konja. Ovde vec prestaje domen realnog i Fiat Grande Punto se pretvara u pravi trkacki automobil. Kome je ipak potrosnja na prvom mestu, ima dobar izbor dizelasa. 1,3-litarski dolazi u dve varijante, sa 75 i 90KS. Predstavlja pristojan izbor, ali kada bi ga mi kupovali, potrasili bi 1,9 motor sa 130 konja. Jeste da je veoma lenj dok se ne upali turbine, ali ako umete sa menjacem, nece vas razocarati. Manji potrosi ispod cetiri litre, barem prema fabrickim podacima, a veci oko 4,7 na 100 kilometara. Svi benzinski motori su dobri, osim 1.4 litarski 77KS, koji ima problema sa kvarom senzora polozaja bregaste. Pristalice dizela, biraju 1.9 litarski, koji obezbedjuje dobru dinamiku i malo je jeftiniji za odrzavanje od 1.6 varijante opremljene sa filterom dizel cestica. Takodje je vredno napomenuti da i dizel jedinice kapaciteta 1.4 i 1.6 (pored problema sa DPF) ne bi trebalo da izazivaju velike probleme. MultiJet agregat 1.3 JTD razvijan je jos u doba poslovnog braka s General Motorsom na platformi 1.3-litarskog dizel motora, koji deli sa Opel Corsom. Common-rail agregat izuzetno male zapremine od 1.250 cm3 (sa dve bregaste i 16 ventila), ali i tezine od samo 130 kg, dovoljno je elastican i tih. Glavna boljka dizelasa je nemiran rad motora, koja je kod ovog "minijaturnog" dizela ublazena novom elektronskom jedinicom (ECU) za koju je razvijen poseban softver koji kontrolise rad brizgaljki. Ovo se postize visefaznim ubrizgavanjem sa dva predubrizgavanja, a zatim jednim glavnim ubrizgavanjem, cime se omogucava miran rad cak i hladnog motora. Softver je podesen tako da, ako je voznja umerena i broj obrtaja bregaste konstantno nizak, brizgaljke ubacuju po tri puta gorivo u cilindre u toku jednog takta. Kada, medjutim, odlucno stisnete papucicu gasa, centralna elektronska jedinica prestaje sa predubrizgavanjima i svu kolicinu goriva potrebnu za jedan radni takt ubrizgava odjednom. Iako motor postize tek skromnu maksimalnu snagu od 75 KS pri 4.000 o/min, zahvaljujuci obrtnom momentu od 190Nm koji je na raspolaganju jos pri 1.750 o/min, medju-ubrzanja su sasvim zadovoljavajuca. Agregat snagu razvija ravnomerno, a takozvana "turbo-rupa" se gotovo i ne oseca, iako brojni Nemacki novinari tvrde sasvim suprotno, a vi pogadjajte zasto. Uz to je Punto i prilicno stedljiv. Maksimalnu brzinu od 165 km/h postigne relativno brzo, i tek tada zbog odlicnog FIAT-ovog oslanjanja pozelite jaci motor ispod haube. Torinski gigant u ponudi ima i snaznije agregate, 1.3 JTD sa 90 KS i varijabilnom turbinom. Novi common rail injektor na 1.3 multijet-Euro 5 motorima smanjenjuje potrosnju i CO2 oko 2%, dok je u isto vreme smanjena stetna emisija. 1.3 MultiJet je dostupan u Euro 4 (75 i 90 KS) i Euro 5 (75 i 95 KS) verzije. Drugi dolazi sa filterom za cestice i Start & Stop. Pored toga, turbo se obavlja preko fiksne geometrije turbopunjaca (75 KS) ili promenljive geometrije turbopunjaca (90 i 95 KS). 1.4 MultiAir je revolucionarni novi motor opremljen MultiAir tehnologijom. U srcu MultiAir je novi sistem za upravljanje elektro ventilom koji omogucava smanjenu potrosnju goriva (kroz kontrolu vazduha direktno preko usisnih ventila motora, bez koriscenja gas) i stetnih gasova (sagorevanje preko kontrole), kao i poboljsane performanse. MultiAir je tehnologija koja se lako primenjuje na svim benzinskim motorima i moze potencijalno da bude razvijen za dizel motore. Dostupan u dva nivoa snage (105 KS i 135 KS). U poredjenju sa tradicionalnim benzinskim motorom iste zapremine,MultiAir motori obezbedjuju znacajno povecanje snage i obrtnog momenta, kao i znatno manju potrosnju goriva i emisiju izduvnih gasova. Stanje i temperament su atributi 105 KS 1.4 MultiAir agregata. Ovaj motor se nalazi u sredini ponude gde predstavlja najbolji izbor. MultiAir 105 KS je takodje u skladu sa Euro 5 standardima. Kombinovana potrosnja goriva je samo 5,7 litara na 100km/h. Ucinak je odlican : od 0-100 km/h za 10.8 sekundi i maksimalnu brzinu od 185 km/h. 135 KS 1.4 MultiAir Turbo garantuje performanse i sportski temperament, dobro izbalansiran automobil dizajniran za kupce koji zele dobru upravljivost i potrosnju goriva. Zahvaljujuci turbopunjacu, obrtni moment je 135KS i obezbedjuje izvanredno ubrzanje i veliki odziv na svim obrtajima, postavljajuci novi standard za benzinske motore. 135 KS ubrzava od 0-100 km / h za samo 8,5 sekundi. Odlicne performanse u kombinaciji sa postovanjem zivotne sredine Euro 5 i skromne potrosnje goriva. Ova izuzetnost se ogleda u posebno niskoj emisiji CO2, uz kombinovanu potrosnju goriva od samo 5,6 litara na 100km/h. Fiat Grande Punto, snagu motora prenosi na prednje tockove preko 5 ili 6-stepenog manuelnog menjaca ili 5–stepenog automatskog menjaca. Sve verzije Punta proizvedene posle 2005. imaju jednostavno vesanje sa jeftinim zamenskim delovima. KVAROVI Fiat Grande Punto nije bas najpouzdaniji automobil koji mozete kupiti. Kao i kod mnogih drugih modernih automobila dolaze ili elektronski kvarovi. Obicno je uzrok u losim kontaktima uzemljenja, konektorima i slicno. Enterijer nije bas toliko kvalitetno sastavljen pa ocekujte odredjena skriputanja i lupkanja. I vrata imaju svojih mana sa zakljucavanjem ili vremenom padnu (u sarkama) pa ne mozete da se zatvorite bez upotrebe sile. Uobicajeno za male Fiatove automobile, curenje ulja i povremene poteskoce s previsokim naponom elektricne instalacije, te cudljivom glavnom elektronikom dugogodisnja su neslavna tradicija koja ne mimoilazi ni Fiat Grande Punto. Motor 1.4 (77ks)-kvar senzora pozicije remenice. Kod bezninskih motora cesto dolazi do curenja ulja,usled sve slabijeg stanja dihtunga. Neki vozaci se zale i na potrebu za cestim dolivanjem ulja. Ako potrosnja premasuje standard jedan litar na 1000 km , potrebno je da proverite stanje dihtunga. To takodje moze biti do pregrevanja motora. Multijet dizel motori su idealno resenje, dok Fiat Grande Punto ne predje sto hiljada kilometara, a onda morate da se pripremite za troskove nastale usled otkazivanja turbopunjaca i ostecenja plivajuceg zamajca i problema sa EGR ventilom ili protokomerom. Kod 1.6 Multijet motora dolazi do zacepljenja DPF filterom za cestice. U Multijet motorima treba stalno proveravati nivo ulja (pogotovo verzija 1.3 ima veoma mali kapacitet ulja). Uprkos uobicajnim kvarovima, tipicnim za moderne dizel motore, bez obzira na proizvodjaca, Multijet dizel spada medu najjeftinijim dizel motorima za odrzavanje na trzistu. Ako motor 1.9JTD trza i okleva pri ubrzanju izmedu 1800-2000o/min, proveriti ispravnost EGR ventila. Vozaci se zale na probleme sa manuelnim menjacem, pri menjanju brzina. To se cesto moze resiti, podmazivanjem sajli na menjacu. Problemi sa plivajucim zamajcem kod dizel motora. Jedan od najvecih, ali i najskupljih problema koji su mucili „grande punto“ bio je onaj sa letvom volana, tacnije njenim kardanom (zglobom). Pucanje kardana bila je gotovo masovna pa je Fiat reagovao opozivom ove serije „grande punta“. Vlasnici su pozvani da posete zvanicni servis gde je ovaj problem resen o trosku Fiata. Manifestovao se samo kod prvih serija „grande punta“. I grande Punto, kao i Punto iz serije 2 ima problem sa city servom. Desavalo se da nastrada senzor na servo-upravljacu nakon cega servo-asistencija znacajno slabi i vozilo je daleko teze voziti. Ovaj problem se moze resiti jedino zamenom pomenutog senzora. Nozna kocnica vremenom slabi. Glasan sum kocnica prilikom kocenja na hladno, je znak zardjalih kocioni bubnjeva, obicno im pomaze da se ociste, ali ponekad je potrebna zamena. Suspenzija je jos jedna slaba tacka ovog modela. Ona proizvodi mnogo buke tokom voznje. Medjutim, opet, morate da dodate da su cene rezervnih delova su zaista veoma niske. Najpre se javi problem kugli, amortizera i poprecnih stabilizatora. Elektronika mu takodje nije jaca strana pa dobro proverite ispravnost iste. Desava se da voda prodre u kutiju sa elektroinstalacijom (koja se nalazi u motornom delu) i izazove kratak spoj pa nakon toga elektronika pocne da pravi probleme, prijavljuje nepostojece kvarove i slicno. Problem moze biti i instalacija senzora prednjih vazdusnih jastuka koja se nalazi u prednjem delu motornog prostora. Kontakti su kod nje nesto slabije izvedeni, pa ukoliko nastradaju sistem ce prijavljivati gresku u vazdusnim jastucima.