Vinogradska 101, Novi Beograd, 11070, Srbija
064 / 66 - 39 - 623
Fiat Fiorino je lako komercijalno vozilo proizvedeno od strane Italijanskog proizvodjaca FIAT izmedju 1977-2000, i od 2007. do danas.
Fiorino ima motor i menjac smesten napred i pogon je na prednjim tockovima.
Njegove prve dve generacije bazirane su na sasiji drugih malih modela, kao sto su Fiat 127 i Fiat Uno , dok je sadasnja treca generacija razvijena u saradnji sa PSA Peugeot Citroen , a temelji se na Fiatovoj platformi .
Prva serija Fiorina je u stvari Braziliski Fiat 147 (Italijanski Fiat 127) kome je iza vozaca i suvozaca dodata kockasta kutija sa vratima i nazvan je Fiat 147 pik-ap za grad.
Proizvodio se u Brazilu, Argentini i u Spaniji i to pod imenom Seat Fiorino i njegova proizvodnja je prestala 1986, kada ga je nasledio Seat Terra.
Radjeni su sa benzinskim motorima 903cm3 (44KS), 1049cm3 (49KS) i dizel 1301cm3 (44KS)
1988 godine je izbacena novija serija zasnovana na izgledu Fiat Una. U evropi je prodato preko 250.000 komada do 2000. godine.
I 1992 je Fiorino ponovo dobio nov facelifted inspirisan Fiat Tipom, radjen je sa novom platformom, enterijerom i vise ekoloskim motorom.
poslednji facelift za Evropsko trziste uveden je 1997 godine.
Treca generacija Fiat Fiorina pocela je da se prodaje 2008 godine. Fiorino je prodaju ovog modela u putnickoj varijanti nazvao Fiat Kubo.
Transformacija iz dostavnog u putničko...
U osnovi malo dostavno vozilo, Fiat Qubo zeli da se dopadne i manjim porodicama svojim specificnim spoljasnjim izgledom, prakticnim aspektom i cenom
Nakon sto su pojedini predstavnici u ovoj kategoriji (Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Renault Kango itd.) dostigli citavih 4,4 m, i cenom se prakticno izjednacili sa kompaktnim vanovima, pomislili smo kako je dosao kraj jednostavnim dostavnim vozilima, transformisanim u putnička. Greska, jer izgleda da su i sami proizvodjaci shvatili da je lestvica podignuta previsoko, tako da odnedavno mozemo da biramo izmedju tri ”lazna” blizanca, zaceta u fabrici Fiata u Turskoj.
Za neupucene, radi se o Citroenu Nemo, Peugeot-u Bipper i Fiorinu Qubo. No, kao po obicaju, svaki je proizvodjac personalizovao svoje ”cedo”, zadrzavsi sopstvene dizel agregate. Kod PSA to je 1,4 HDi, dok Fiat privileguje ”kucni” 1,3 Multijet. Dakle, povratak korenima, jer sa samo 3,95 duzine, Qubo (na italijanskom kocka) je kraci za nekih 10 cm od prve generacije Renaulta Kangoo. Idealno za transport robe u prezasicenim evropskim gradovima, kada u njega staje do 2,5 m3 (doduse, sa samo dva prednja sedista)!
No, roba je jedno, a putnici drugo. Drugim recima, sta zaista ovakav automobil putnicima pruza kada je transformisan u putnicko vozilo? Za pocetak, simpatican izgled, posebno u boji zelene jabuke. Dodamo li na to lepo ukomponovane krovne nosace, naduvanu ”njusku” i aluminijumske felne, verujte mi da ne prolazi nezapazeno. Sva tri navedena modela nemaju, medjutim, vecih pretenzija, kao recimo Kango Bi-Bop, cija je karoserija pretrpela brojne modifikacije. U poređenju sa transportnim verzijama, putnicke su samo ulepsane, sto se odrazava i na cenu. Najjeftinije se mogu pronaci u EU ispod 13.000 evra, naravno, bez eventualnih popusta, koje danas proizvodjaci toliko velikodusno odobravaju.
Nazalost, enterijer nema ni blizu slican tretman kao spoljasnjost, jer bi Qubo sigurno bio simpaticniji sa par kolorisanih detalja ili malo vise mastovitosti. Sivilo caruje u njegovoj unutrasnjosti, no uzevsi u obzir namenu vozila, kvalitet zavrsne obrade i materijali su sasvim zadovoljavajuci, sto se odnosi i na poziciju za upravljacem.
FIAT Fiorino Qubo 1,3 Multijet Dynamic
Motor
Tip/broj cilindara turbo dizel, redni/4
Radna zapremina cm3 1248
Broj ventila/tip ubrizgavanja 16/direktno
maks. snaga kW/KS/o/min 55/75/4000
obrtni moment Nm/o/min 190/1750
Karoserija
tip/broj sedista/vrata minivan/5/4
D x Š x V mm 3960x1715x1720
medjuosovinski razmak mm 2750
masa vozila/nosivost kg 1185/600
zapremina gepeka l 330-2800
Ogibljenje
napred trouglasto poprecno rame, spiralne opruge, amortizeri, popr. stabilizator
pozadi polukruta osovina, uzduzno rame, spiralne opruge, amortizeri, popr. stabilizator
Kocnice
napred/pozadi samovent. diskovi/dobosi
Pneumatici
dimenzije 195/55 R16
Prenos snage
pogon na prednje tockove
tip menjaca/stepeni prenosa manuelni/5
Performanse
ubrzanje 0-100 km/h, s 16,4
maksimalna brzina km/h 155
prosecna potrošnja l/100 km 4,6
Cena (u EU) € 16.290
Ovo, medjutim, ne vazi za peta, koja zahtevaju i prostora i snage, a ujedno su i previsoka za nize osobe. Iza njih je gepek, ne preterano velike zapremine (330 dm3), ali potpuno pravilnih formi, tako da ga je moguce napuniti do poslednjeg kubika. Jednostavnim preklapanjem sedista, odnosno njihovim vadjenjem (podeljena na 2/3), kao sto smo rekli, dolazimo do impresivnog utovarnog prostora. Sedista su se pokazala dovoljno udobnim, dok je prostor za putnike izdasan, posebno uzevsi u obzir spoljasnje dimenzije. Pristup je, logicno, veoma jednostavan, nista lakse nego li uskociti u unutrasnjost, odnosno, postaviti sediste za bebu.
Samo dva agregata
Nema mnogo neodlucnosti oko izbora agregata - moguce ga je poruciti ili sa benzinskim 1,4/73 KS, ili sa 1,3 Multijetom. Poznat nam od ranije, ovaj motor nam sam ucinio nedovoljno snaznim, posebno kada je vozilo maksimalno optereceno. Ukoliko su same karakteristike jos i prihvatljive (maksimalna brzina od oko 150 km/h i 16 sekundi od 0 do 100 km/h), neprijatno iznenadjenje doslo je odakle smo ga najmanje ocekivali.
Naime, ”na papiru” postize solidnih 190 Nm pri 1750 o/min, no u praksi, ispod 2000 obrtaja, nema nikakvog odziva na gas. Ovakvu turbo rupu zaista odavno nismo sreli, a jedino resenje je da se svaki put ”navuce” na barem 3000 obrtaja, kako bi prilikom prelaska u visi stepen prenosa, ostao u dovoljno visokom rezimu rada. Ne preterano neprijatno na putu, posebno sto je izolacija kabinskog prostora zadovoljavajuca, ali veoma zamorno u gradskoj voznji. Samim tim sto se konstantno forsira, potrosnja u gradu ide i do 9 l/100 km, da bi se u kombinovanoj voznji na putu i auto-putu, spustila na prihvatljivih 6,5 litara. Prosecna zabelezena iznosila je pomalo preteranih 7,2 litara dizela.
Za uzvrat, ovaj simpaticni Fiat ima veoma zdravo ponasanje na putu, jednim delom zahvaljujuci savremenoj platformi, preuzetoj iz Grande Punta. Prevelik optimizam vozaca biva obuzdan elektronskom kontrolom stabilnosti (doplata od 500 evra), a ukoliko zatreba i snaznim kocnicama. Jos da time udobnost nije dovedena u pitanje, opsta slika bila bi znatno povoljnija. Naime, po losem putu, posebno kada nije opterecen, putnici vrlo brzo shvate da su u jednom prepravljenom dostavnom vozilu.
Za kraj, sledi najtezi deo ”domaceg zadatka” - vredi li ova simpaticna ”kocka” 16.290 evra? Ocenu prepustamo vama, recimo samo da je verzija Dinamique sasvim solidno opremljena, što znaci da u serijsku opremu ulazi manuelni klima-uređaj, radio CD/MP3, električne komande za prozore i spoljasnje retrovizore, centralna brava sa daljinskom komandom, senzori za voznju unazad, aluminijumske felne sa gumama dimenzija 195/55 R16, krovni nosaci, halogeni farovi za maglu, sest vazdusnih jastuka, ABS, itd.