Vinogradska 101, Novi Beograd, 11070, Srbija
064 / 66 - 39 - 623
Fiat 600 se u Italiji proizvedio od 1955. do 1969. godine. Nastao je sredinom pedesetih godina proslog veka kao dobro razradjen plan FIAT-a da uhvati prvi voz napretka i boljeg zivota radnicke klase posle rata. Jeftin, dovoljno prostran i upotrebljiv, postao je popularan sirom planete. Ideja je bila jednostavna, trebalo je konstruisati automobil koji ce moci da kupe upravo radnici koji su ga napravili na proizvodnoj liniji. Ovu zamisao je jos 1951. godine uprava FIAT-a iznela genijalnom Danteu Djakozi. Receno ucinjeno. Kao svaki genije, Djakoza je konstrukciju novog automobila nize srednje klase nacrtao usput, rukom na parcetu papira. Nakon razrade ideje, predstavio ju je upravi. Oni su, naravno, odmah krenuli da razmisljaju trzisno i pocele su varijacije koncepta u zavisnosti od moguce mehanike koja ce biti upotrebljena. Na svu srecu, na kraju je prihvacena Djakozina ideja. Automobil duzine 3,2 metra imace samonosecu karoseriju i motor smesten iz zadnje osovine. Fiat 600 je imao dvoje vrata koja su se otvarala od napred ka pozadi, znaci u kontra smeru, zato prve serije Fica sa takvim vratima zovu (Fice kontrasi), a ta vrata su bila poznata i pod nazivom "samoubilacka vrata". Tacno godinu dana kasnije predstavljene su jos dve verzije: model sa velikim platnenim krovom i Multipla. Projektovan je da nosi 4 odrasle osobe. Prva serija je radjena sa motorom od 633 cm3 (22KS), imao je visece ventile smestene u glavi i bregastu osovinu u bloku motora (OHV). Ovaj motor je imao vodeno hladjenje i zacetnik je porodice agregata koji su korisceni u brojnim FIAT-ovim modelima sve do 2010. godine, kada je ugasena prizvodnja "seicenta". Sa ovim modelom u istoriju je otisla i poslednja varijanta ovog motora. U pitanju je cuveni motor od 903 cm3 (poznat iz "Juga 45") koji je za "seicento" pravio niko drugi do nas DMB! Motor je imao cetiri cilindra i bio smesten iza zadnjih sedista. Prednje tockove vode trugaona ramena oslonjena na poprecnu lisnatu oprugu koja ujedno sluzi i kao stabilizator, dok zadnja osovina ima uzduzna ramena, spiralne opruge i uljne amortizere. Ovaj model je postigao veliki uspeh. Pored Italije proizvodio se i sklapao jos i u Spaniji, kao Seat 600, Nemackoj (Nekar), Jugoslaviji kao Zastava 750/850 (Fica), Juznoj Americi, Urugvaju, Argentini i Cileu. Italijanska tuning firma Abarth proizvodila je razlicite verzije Fiata 600 1956-1970 pod razlicitim imenima modela, ukljucujući Abarth 210 A, Fiat-Abarth 750, 850, a 1000. Godinu dana nakon debija, 1956. godine napravljena je verzija sa 6 sedista (Fiat Multipla), to je bio pocetak proizvodnje visenamenskih vozila. Do 1970-ih, bio je siroko koristen kao taksi u mnogim delovima Italije . Fiat 600 je u Evropi bio dosta hvaljen, bio je mali, ali funkcionalan i vrlo jednostavan za odrzavanje. Prvi automobili proizvedeni su sa manje detalja nego automobili proizvedeni kasnije. Naravno, Fiat 600 nije imao pojaseve ili sigurnosne zone i mnogima se nije svidjalo sto je rezervoar bio ispod haube, ispred vozaca. Osnovna verzija sa motorom od 22 ks imala je maksimalnu brzinu od 95 km/h, a za ubrzanje iz mirovanja do 80 km/h bilo je potrebno 27 sekundi. Multipla je jedan od bisera FIAT-ove istorije i pravi dokaz genijalnosti Dantea Djakoze. On je na mehanickoj platformi FIAT-a 600 uspeo da napravi prvi MPV automobil na svetu. Ne samo da je osmislio kompletno novi koncept automobila, vec je na minimalnom prostoru uspeo da napravi mesta za cak sest odraslih putnika! To je postigao tako sto je vozaca i suvozaca prakticno smestio iznad prednje osovine. Ovakva postavka omogucila je da se iza prednjeg reda sedista oslobodi veliki prostor. Fabrika je proizvodila tri varijante Multiple. Ona sa sest odvojenih sedista imala je brilijantno razradjen mehanizam obaranja sedista. Kada se sedista u zadnjem delu obore, za sobom ostavljaju potpuno ravnu povrsinu. Djakoza je predvideo da se ona koristi kao udoban krevet za vreme piknika, ali su ga u praksi ljudi koristili za prevoz velike kolicine tereta. Druga varijanta je bila cetvorosed sa klasicnom klupom za putnike, a treca je bila taksi verzija sa prostorom za prtljag na mestu suvozaca. Tokom proizvodnje, FIAT je neprestano uvodio sitne promene i poboljsanja u svoj hit model. U prvih nekoliko godina uveden je tapacirung na vratima, izmenjen je nacin otvaranja prozora, nekoliko puta je promenjena kontakt brava. Blok motora je 1959. doziveo promene, a zamenjen je i karburator, pa je deklarisana maksimalna brzina porasla na 100 km/h. Najveca izmena, takoreci "fejslift" dogodio se 1960. godine, kada je auto preimenovan u FIAT 600 D. Tada je dobio izgled koji se zadrzao prakticno do kraja proizvodnje, u Kragujevackoj Zastavi 1985. godine i takvog ga vecina nas i pamti. Pored izgleda najveca novina je motor od 750 cm3 sa 26 ks koji je doneo osetno bolje performanse. Fiat 600 D imao je kontra vrata sve do 1964. godine, kada ih je Italija zakonom zabranila. Upravo ovaj zakon "dosao je glave" modelu Multipla, jer njen koncept nikako nije mogao da postoji bez prednjih vrata koja se otvaraju u kontra smeru. Njena proizvodnja na veliku zalost kupaca prestaje 1965. godine. FIAT je izradjivao model 600 u fabrici Mirafiori sve do 1969. godine. U maticnoj fabrici ukupno je proizvedeno oko dva i po miliona prvog "seicenta". Na svom auto-otpadu sam rasturio preko 30 Fica i ovo je pored Tristaca, oldtajmer za koga se najvise traze delovi. Najcesce trazeni delovi su farovi, rozetne, branici, ratkapne, rucke na vratima, krila, vrata, volan... Musterije koje traze delove za ovaj model, traze da delovi budu besprekorni, pa po tome zakljucujem da su to ljudi koji restauriraju ovu legendu. Ako i vama treba nesto od delova, budite slobodni da me pozovete.