Vinogradska 101, Novi Beograd, 11070, Srbija

064 / 66 - 39 - 623

Fiat 128 auto po kome je nastala zastava 128/101

/ / Fiat 128 auto po kome je nastala zastava 128/101

Fiat 128 auto po kome je nastala zastava 128/101

Maja 1969. godine pocela je proizvodnja Fiata 128. Bio je to trenutak kada je doslo do kompletnog raskida sa prosloscu na polju mehanike. Dotadasnji Fiat 1100, koji se smatrao uspesnim modelom, zamenjen je stodvadesetosmicom, koja se proizvodila sve do 1985. Iako je zadrzan kockasti dizajn koji je bio aktuelan u to vreme, tehnicki je predstavljao revoluciju. Bio je to prvi kompaktni auto na svetu sa pogonom na prednjim tockovima koji je objedinio poprecno postavljen motor pogonjen zupcastim kaisem sa ventilima bez klackalica, bregastom u aluminijumskoj glavi motora, mekferson ogibljenjem napred sa disk kocnicama. Poprecno postavljeni motor i menjac i mekferson ogibljenje je recept za uspeh koji se i dan danas koristi u auto industriji. U startu su bila predvidjena dva motora, zapremine 1116 (55KS) i 1290 (65KS) kubika. Izvan Italije, 128-ica se proizvodila i sklapala u nekoliko zemalja na razlicitim kontinentima i to u Jugoslaviji, Argentini, Maroku, Kolumbiji, Egiptu, Spaniji i sri Lanci. Pojavio se na trzistu 1969. god. i vec sledece godine postao Evropski automobil godine. Bio je popularan zbog klasicnog dizajna i tehnologije. U vreme kad se pojavio Fiat 128, V-Wagen je imao svoju sada vec cuvenu Bubu. Prema nekim pricama iz inzenjerskih krugova tog vremena, cuveni dizajner automobila Djordjo Djudjaro je 1970. godine otisao u Fiat da im predstavi skice Golfa. Kazu da je tada u fabrici slucajno video Fiat 128 rasklopljen u delovima, pa se pretpostavlja da je ideje za dobar deo mehanicke konstrukcije Golfa prve generacije dao upravo Fiat. Zastava 128 (poznata kao osmica) je Jugoslovenska verzija Fiata 128. Saradnja izmedju Fiata i Zastave na modelu 128 otpocela je 1971. godine kada je Zastava pocela sa proizvodnjom modela 101, koji je bio izmenjena varijanta modela 128. Kada je 1980. godine Fiat odlucio da prekine proizvodnju modela 128, ponudio je Zastavi da ona nastavi sa njegovom proizvodnjom, sto je prihvaceno i proizvodnja je otpocela 15. maja 1980 godine. Prethodnik ovog modela je Fiat 1100, a naslednik je Fiat Ritmo. Zanimljivo je da je fabrika automobila Zastava ovaj model proizvodila od 1971 (model Zastava 101) pa sve do 2003. god. (Zastava 101 se radila do 2008.) sa nekim minimalnim izmenama, tipa umesto uskog metalnog branika, stavljen je siri plastican, umesto okruglih, stavljeni su cetvrtasti farovi i sve tako neke nebitne sitnice, pa ispada, da smo mi proizvodili nove oldtajmere. Ovaj model je zaista bio savrsenstvo mehanike 69. godine kad se pojavio ali to je bilo davno i od tada je auto industrija uvela mnogo novina, kao sto su klima uredjaji u kolima, ABS-sistemi, servo volani, monopointi, elektricni podzaci i da ne nabrajam dalje, znate i sami koji su se modeli proizvodili 2003, a neki od njih su Fiat Seicento, Stilo, Palio, Punto, znaci sve modeli koji su daleko ispred nekadasnje osmice, a mi smo proizvodili auto koji je nastao pre 34 godine!!!??? Na svom placu sam do sada otkupio stotinak Stojadina i 128-ica. Ono sto vam mogu reci iz licnog iskustva sa ovim automobilima je da su imali dosta losu limariju, cesto je trulila zadnja greda, a i prednji kosevi. Cesto su pucali prednji krakovi i kosevi, ali sta su sve nasi ljudi vozili u njima i s obzirom na to, da su to kola stara i po dvadesetak godina, nije ni cudo. Da ne bi pucali prednji kosevi i da se auto ne bi "razabio" stavljale su se "sanke" koje su povezivale prednji vezni lim sa patosom i stavljala se poprecna greda od levog ka desnom kosu koja bi ukrutila auto. Osim losije limarije, realno nemam neke zamerke na ovaj auto, jer sto se tice mehanike, tu je zaista sve manje vise dobro. SOHC motori 1116 i 1290 cm3 iz njih su zaista dobri i mogu dugo da izdrze. I ostatak mehanike je dobar, tako da je ovo solidan auto i za danasnje uslove, jedino sto je totalno demode i prevazidjen, pa vecina onih kojima istekne registracija dotera ga na otpad ili ga daju staro za novo pri kupovini novog auta, jer je u danasnje vreme, stvarno bezveze voziti auto bez klime, servo volana i raznih drugih novotarija.