Vinogradska 101, Novi Beograd, 11070, Srbija

064 / 66 - 39 - 623

Fiat 1107 (Campanjola)

/ / Fiat 1107 (Campanjola)

Fiat 1107 (Campanjola)

Fiat Kampanjola je naziv za Italijansko teretno vozilo koje je radjeno od 195.1 do 1987. godine. Kod nas u Zastavi-Kragujevcu, Kampanjola je pocela da se proizvodi u novembru 1954. godine. Postoji dva modela Kampanjole i to Kampanjola 1101, koja je radjena od 1951 do 1973 godine i Nuovo (nova) Kampanjola 1107 koja je radjena od 1974. do 1987. godine. Fiat Campanjola 1101 je napravljena za potrebe Italijanske vojske, kao zamena dotrajalih Americkih dzipova i vrlo brzo je postala omiljena u vojnim kasarnama i na terenu, pa je koriscena za razne namene. Karoserija vozila je prilagodjavana sanitetima, uredjajima komunikacije, vojnoj policiji ... Svih 67 konja, koje je isporucivao cetvorotaktni motor od 1901 cm3, prenosili su se na sva cetiri tocka uz mogucnost da se pogon na prednje tockove aktivira po potrebi. Menjac je cetvorostepeni sa ugradjenim razvodinkom pogona. Reduktor obezbedjuje redukciju stepena prenosa u menjacu za 4,18 puta. Vojne Campanjole imaju oznaku AR sto znaci Automezzo da Ricognizione odnosno Vozilo za izvidjanje. Brojcana oznaka u produzetku oznacava godinu pocetka proizvodnje modela. Tako postoje AR-51, AR-55, AR-59 itd. Pocetno ime 1101 smatrano je previse "militaristicki" (vojno) i odmah je promenjeno u Campagnola, kako bi se model priblizio civilnoj upotrebi. Godine 1973. 1101 (AR-55) je prestala da se proizvodi, nakon sto je proizvedeno 39.076 vozila. Tokom 36 godina koliko je proizvodjena, Kampanjola je dozivela vise izmena koje se odnose na tip motora, osovinsko rastojanje, tezinu, vrstu krova I dr. 1974. godine Kampanjola je restilizovana i ocekivao se jos veci uspeh. Medutim, rezultat je bio potpuno suprotan, osvezenje se ispostavilo kao promasaj, a jedino sto je bilo obogaceno jeste paleta kvarova prouzrokovanih nedovoljno cvrstom karoserijom i losim mehanickim resenjima. Zahvaljujuci nekvalitetnom nasledniku, originalna Kampanjola je do danas sacuvala kultni status, te se jos uvek sa uspehom koristi po nepristupacnim terenima. Ta 1107 je najgore vozilo u JNA po misljenju mnogih. cesto se kvarila i bila jako nezna, trosila ko svalerka direktora rafinerije i bila slabo pokretna, zato je relativno brzo otisla u razne "sluzbe", koje su zahtevale manje akanja po terenu. Ono sto vam ja mogu reci iz licnog iskusta, a imam je 10-ak godina i vozio sam je u vojsci, je da je prva serija Campanjole, znaci AR-ka nezamenljiva za lose, nepristupacne terene, sneg, kisu, led, blato... Ar-55 je napravljena za potrebe vojske, znaci radjena je da traje i stvarno traje i dan danas je jako koriscena po planinskim predelima. Ovo je najomiljenije terensko vozilo lovaca. Moja AR-ka je bas Fiatova, znaci nije radjena u Zastavi, ne pali na kljuc nego na poteznicu, kao stara Peglica i za 10 godina koliko je koristim, a koristim je za guranje i slepovanje automobila za potrebe auto-otpada, Campanjola mi se nijednom nije pokvarila. Kada sam je kupio na vojnom otpadu imala je kabinu, jer je sluzila kao vozilo vezista u vojsci. Celu sam je rasturio, isekao sam kabinu pozadi i napravio stranice, tako da u njoj mogu da prevozim motore, menjace i ostale auto delove. Fiat-ku sam dobro oprao, ofarbao, zastitio i evo od tada nemam nikak problem sa njom.

Jedina stvar koja me je stalno nervirala je ta sto je rezervoar, na kome se inace sedi, bio previse rdjav iznutra i nikako nisam mogao da ga ocistim, pa mi se filter goriva izmedju rezervoara i karburatora stalno prljao i zapusavao je dovod goriva. Taj problem sam resio, tako sto sam zanemario rezervoar i umesto njega iza sedista sam stavio plasticni balon od 20 litara i gurnuo crevo za gorivo u njega i sada to tako funkcionise.

Ako bi me pitali koje su mane ovog terenca, rekao bi vam da su to na prvom mestu, vrata koja se otvaraju u kontra smeru, kao kod stare Fice, a ta vrata su nazivana i vrata samoubica, pretpostavljate zasto.

Meni su se na Kampanjoli prilikom prelaska preko rupa vrata par puta otvorila i cista je sreca, sto u tom trenutku, nikog nije bilo iz kontra smera. Iz tog razloga, ja sam vrata, prosto skinuo i sad je vozim bez vrata.

Druga mana bi svakako bila potrosnja. Izracunao sam da moja Kampanjolica trosi 18 litara benzina, sto nije malo, imajuci u vidu cenu goriva. Posto ja ne prelazim veliku kilometrazu sa njom, nije mi problem da je vozim sa tom potrosnjom, ali za neke ozbiljnija putovanja treba se dosta "otvoriti".

Mnogi su zbog velike potrosnje u svoje Kampanjole ugradili plinske uredjaje, a listajuci oglase, cesto nailazim na Kampanjole sa motorima iz drugih vozila, a najcesce su to dizel motori iz mercedesovih modela 123 i 124.

Najcesce trazeni delovi za prvi model Campanjole su: Gume, lamela, anlaser, dihtung glave i motor, a za drugi (1107) model najcesce trazeni delovi su poluosovine i
cesto mi traze menjace sa 5 brzina koje bi mogli da ugrade u svoja vozila i tako dobiju na brzini i smanje potrosnju goriva.

Licno nemam iskustva sa modelom 1107, ali u razgovoru sa ljudima koji ih poseduju, saznao sam da su im poluosovine najveci problem, a i da im je limarija dosta losija od prvog modela.